Silvera - Edge Of The World

Edge Of The World

Genre:Hard rock

Brugervurdering: 5/10 baseret på 1 stemme.

Velspillende Silvera albumdebuterer med floskler og efterligninger

Kunst eller underholdning?

Hardrockdrengene fra Nykøbing Mors, kvartetten Silvera, er klar med deres første langspiller. De sidste par år har bandet udgivet en lille håndfuld singler, og disse plus en masse nye sange er nu samlet på debutalbummet Edge of the World.

Silvera lægger ikke skjul på, at de er inspireret af bands som Nickelback, Alter Bridge og Volbeat og gerne vil spille amerikansk radiorock med et hårdtslående skandinavisk præg. Fedt! Men spørgsmålet er, om ikke forbilleder og inspirationskilder nogle gange kan komme til at fylde for meget?

“It’s time for a melodic hard rock injection!”

Sådan indleder Silvera beskrivelsen af dem selv i det pressemateriale, der fulgte med denne plade. Og ja sgu, jeg kan kun være enig; jeg er altid frisk på et skud god gedigen rock. Derfor havde jeg også ret høje forventninger til albummet, som absolut ikke blev mindre, da jeg erfarede, at det er produceret af den altid formidable Jacob Hansen.

Det starter også ganske lovende. Albumåbneren “Alive” har et fedt riff, og Jacob Hansens umiskendelige arbejde bag knapperne lyder som altid dejligt sprødt. Det samme er tilfældet på efterfølgende nummer, “Something Else”, der ligeledes er ført an af et solidt riff. Cool nok, det lyder godt indtil videre. Men efterhånden, som albummet fortsætter, begynder kedsomheden at sætte ind, i takt med at flosklerne vælter over hinanden. Samtlige af de virkemidler, der er blevet brugt af bands som Nickelback, Hoobastank, Creed og alle de andre navne, der havde deres storhedstid i starten af 00’erne, er smidt ned i gryden. Den lidende vokal, de banale tekster, de forudsigelige harmonier og sågar også vers råbt gennem en megafon præger et lettere uopfindsomt og identitetsløst album, hvor frontmand Michael Krogh også hylder sine forbilleder. Han kan nemlig både synge med en varm Scott Stapp-kartoffel i munden og som Volbeats Michael Poulsen. Flere steder endda på samme tid.

“Light in Life” er pladens bedste nummer. Her er parallellerne til gamle og brugte cirkustricks svære at få øje på, og det udtryk klæder Silvera rigtig godt – når de altså ikke prøver at være noget, de ikke er. Duetten med Kobra Paige på “Everything We Are” er også glimrende uden at være prangende, ligesom pladens afslutter “Promise” heller ikke er tosset, omend der går lige lovlig meget Volbeat i den. Resten af albummet er desværre en ret generisk oplevelse og uden deciderede ørehængere. Det skulle da lige være titelnummeret “Edge of the World”, der lyder som The Callings kæmpehit “Wherever You Will Go”. Havde vi befundet os i 2003, kunne Silvera snildt have fået deres pendant stemt ind på Boogie-listen på DR1.

Kill your darlings

Med et band som Silvera og et album som Edge of the World kommer vi ikke uden om den gamle endeløse diskussion om kunst vs. underholdning. Silvera er hamrende dygtige håndværkere, og de smeder musik, som en masse mennesker godt kan lide. Det kan derfor diskuteres, om man kan kalde dem kedelige og klandre dem for ikke at have et selvstændigt udtryk, for er der en fanskare, der vil dem, er det vel eksistensberettigelse nok?
Svaret blæser derude i efterårsstormene og er på ingen måde entydigt. Der vil altid være musikelskere, der stiller sig tilfredse med gentagelser og genbrug, mens de tilbeder eksempelvis Volbeat og AC/DC, og fred være med det. Men den kunstneriske ambition er godt nok svær at få øje på.

Jeg føler mig ikke beriget efter gennemlytning af Edge of The World. Bevares, det er ikke nogen dårlig plade, men det er heller ikke en, jeg kommer til at huske. Fraværet af originalitet kan jeg leve med, hvis bandet viser andre og mere overbevisende forcer gennem udførelse eller sangskrivning. Men det er desværre ikke tilfældet her. Kan de finde deres egen lyd og bryde ud af inspirationskildernes stramme favntag samt holde fast i superproducer Jacob Hansen, kan det blive rigtig interessant. Så jeg vil helt sikkert holde øje med nordjyderne og håber, at de flyver sikkert fra reden, når de en dag er klar.

1. Alive
  2. Something Else
  3. Edge of the World