Redemption - The Origins Of Ruin

The Origins Of Ruin

Genre:Prog metal
Spilletid:57:12

Stilen på Redemptions nye album "The Origins of Ruin" kan kort beskrives som en lidt mere melankolsk udgave af Symphony X med træk af nyere Fates Warning (fra "A Pleasant Shade of Gray" og frem), især på nummeret “Memory". Denne association understreges naturligvis også af, at bandet har Fates Warnings Ray Alder med på vokal. Med andre ord: progressiv, på én gang teknisk og gennemmelodisk, eftertænksom metal, der egner sig til koncentreret lytning.

På trods af at albummet gennemgående er meget energisk og pågående i guitar, bas og trommer, følte jeg mig som lytter efterladt i en underligt mat, indadvendt stemning de første par gange, jeg hørte CD’en. Det lyder måske som en meget Fates Warning’sk effekt, men det er en anden type, mindre følelsesladet melankoli, der gennemsyrer Redemptions musik (selv om albummets titelnummer er temmelig trist). Måske skyldes min reaktion også, at albummet ikke har særlig mange umiddelbart fængende melodier. Med undtagelse af det catchy åbningsnummer "The Suffocating Silence" og den smukke "Blind My Eyes" er albummet fyldt med kompositioner, der nok er gode og tilgængelige (i hvert fald for en gennemsnitlig progmetal-lytter), men ikke rigtig er markante nok til at sætte sig fast i hukommelsen. Men albummet vinder i den grad på gennemlytning, og i dag ville jeg ikke være nogle af numrene foruden.

Nogle anser Redemption for at være et af de sidste 5 års væsentligste nye navne inden for progressiv metal. Jeg har aldrig rigtig kunnet høre, hvad der var så specielt og personligt ved Redemption, og det kan jeg egentlig stadigvæk ikke. Redemption er enormt dygtige, og deres musik har et kompleksitetsniveau, der sagtens kan måle sig med de bedste bands i denne genre. Men jeg har stadig ikke rigtig fundet ind til noget personligt i musikken; noget, der afgørende adskiller dem fra deres forbilleder i Dream Theater, Symphony X osv. Men det ændrer ikke på, at "The Origins of Ruin" er en solid, velspillet, velkomponeret skive, som vinder på gennemlytning og bestemt er værd at eje.

1. The Suffocating Silence (6:36)
  2. Bleed Me Dry (6:55)
  3. The Death of Faith and Reason (4:51)