Raintime - Psychromatic

Psychromatic

Genrer:Power metal, Prog metal
Spilletid:47.11

"Psychromatic" er det 3. udspil fra det italienske band Raintime. Raintime lyder ikke just som navnet på et metalband, og introduktionen til åbningsnummeret "Fire Ants" kunne godt få en til et øjeblik at tro, at man havde købt et eller andet luset techno-pop-album og ikke et metal-album.

Men der er ingen tvivl om, at Raintime er et metalband, og at "Psychromatic" er et metalalbum. Det er bare det, at Raintime har en meget eklektisk tilgang til metal. Deres still beskrives ofte som melodeath møder power metal møder progressiv metal, og det er måske en meget passende beskrivelse. Raintaime tager udgangspunkt i den göteborgske tunge guitarlyd og kombinerer den med elementer fra både power metal, thrash metal, groove metal, alternativ metal, nu metal, traditionel metal og hvad har vi. Desuden er de ikke bange for, ligesom Sonic Syndicate, at trække på den elektroniske popmusik, hvilket resulterer i nogle til tider meget grænseoverskridende musikoplevelser, som man som metalhovede måske skal vænne sig til - som for eksempel starten på "Fire Ants", omkvædet i "Turned Up and Down" (der indeholder et technobeat), en lettere Depeche Mode-agtig stemning i "Shift", og de elektroniske beats og stykker i "Fake Idols" og "Walk On Actor".

Der er dog også masser af knald på albummet, og "Fire Ants" går efter techno-introen over it et ret fedt uptempo riff, og "Turned Up and Down" og "One Day" indeholder flere tunge groove riffs. "Nothing But A Mistake" er all out melodeath (man skulle nærmest tro, at Raintime havde fået far i nogle af de gamle Mindmare/Morfeus-demoer) og "Beaten Roads" er et thrash-nummer, som endog indeholder nogle blastbeats. Og der er også adskillige energiske og tunge riffs i de numre, der også indeholder elektroniske elementer.

Personligt synes jeg egentligt, at Raintime slipper ret godt fra deres eklektiske tilgang - også selvom deres brug af elektroniske og lidt poppede elementer har været grænseoverskridende. Man må give dem ros for aldrig at forlade de tunge og de agressive i deres søgen på at udvide deres musikalske horisont. De formår da også at ryste fængende melodiøse omkvæd ud i næsten hver sang.

"Psychromatic" er anbefalet til dem, der er til Sonic Syndicate, Engel, Deadlock og lignende. Folk, der er til "true" metal vil nok ikke bryde sig om de elektroniske elementer.