Psy:code - PSVCODE

PSVCODE

Genrer:Metalcore, Prog metal

Officiel vurdering: 3/10

Brugervurdering: 8/10 baseret på 1 stemme.

Højt at flyve, dybt at falde…

Vi har ikke været synderligt begejstrede for danske Psy:code her på redaktionen. Nok roste vi bandet for den imponerende start på karrieren, hvor debutalbummet nåede hele vejen til tyske Metal Hammer, og bandet to år forinden varmede op til Unholy Alliance Chapter III i Valby Hallen. Her var ingen ringere end Slayer, Amon Amarth, Mastodon og Trivium på plakaten – det er altså noget af en bedrift for et dengang nystartet band! Alligevel har vi savnet retning og udvikling – ja, vel egentlig ambition – på bandets to seneste plader, Mørke og Persona, som stak af med bare seks og fire kranier ud af ti. Nu, cirka halvandet år efter Persona, er bandet klar med opfølgeren PSVCODE, og det store spørgsmål er selvfølgelig, om der endelig igen er noget at glædes over.

Core, core core! More, more more!

Som du måske allerede har gættet dig til ud fra de tre røde kranier i toppen af denne side, står det ikke alt for godt til. Der er simpelthen ikke meget at juble over på denne plade – æv! Den københavnske kvintet fortsætter nemlig stilen fra Mørke og Persona, og selvom der er fuld tryk på lyden, en tilforladelig produktion og indimellem nogle lysglimt, bliver det aldrig rigtig til noget. PSVCODE er generisk core, vi alle har hørt utrolig mange gange før – og det potentiale, der ligger i de mange atmosfæriske passager, de stemningsfulde clean-vokaler og de aggressive guitarriffs forløses aldrig. Det er virkelig ærgerligt, for man fornemmer klart, at der er lagt masser af energi i denne plade, og jeg tvivler egentlig heller ikke på medlemmernes engagement i musikken.

Der er særlig to ting, som forhindrer PSVCODE i at være et vellykket album: sangskrivningen og den rene vokal. ”You Lead Me” byder på de mest generiske guitarriffs, jeg længe har hørt, ”Unrestrained” har gode takter – måske de bedste på pladen – men mangler et stærkere hook, og ”Extraction” tromler hastigt af sted uden helt at vide, hvor det vil hen. Der er masser at komme efter i den progressive og atmosfæriske retning, som Psy:code flere gange bevæger sig hen imod – men det kræver simpelthen en bedre sangskrivning og mere overbevisende eksekvering på alle leder og kanter.

Det samme gælder for vokalen: Den beskidte er for så vidt fin nok og passer udmærket til Psy:codes musikalske univers, men den rene vokal er flere steder direkte forstyrrende. Værst går det på ”Under Water og ”Brumation”, hvor vokalen er gennemgående svag, og skæringerne kun (delvist) reddes af henholdsvis et energisk guitarriff og et spændende postmetallisk islæt. Der skal arbejdes meget mere med vokalen, både hvad angår finesse og kontrol, hvis Psy:code for alvor skal blive interessant.

Når man selv beder om det

Det kan godt være, at jeg er hård ved Psy:code – men helt ærlig: Bandet har eksisteret i femten år og har fem album i bagagen. Det skaber altså forventninger om både udvikling, kvalitet og ambition. Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at Psy:code består af dedikerede musikere, og PSVCODE er heller ikke en katastrofe; den er bare fandens anonym og intetsigende – og med nogle betydelige irritationsmomenter. Derfor ender den i samme triste pulje som Mørke og Persona. Jeg har ét råd: Lyt i stedet til den nye plade fra Vildhjarta, måsstaden under vatten. Den har nemlig i stor udstrækning, hvad PSVCODE mangler.

1. Unrestrained
  2. Extraction
  3. Brumation