The Roundhouse Tapes

/ VME · Udkom

Genrer:Prog metal, Progressive Death Metal
Spilletid:95:57
Antal numre:6

Brugervurdering: 9,5/10 baseret på 4 stemmer.

"The Roundhouse Tapes" har fået sit navn efter Camden Roundhouse i London, hvor de progressive dødsmetalhelte Opeth d.9.november 2006 gav en koncert, der her foreligger på et dobbeltalbum med ca. 95 minutters god musik. Sammensætningen af numrer repræsenterer samtlige albums i Opeths karriere på nær "Deliverance". "Damnation", hvorfra vi får "Windowpane", blev på den anden side optaget ved samme session som "Deliverance", så perioden som sådan er repræsenteret. Der er også tænkt på afveksling i repertoiret, så de fredelige balladepassager ikke får lov at dominere, men er der som små behagelige pusterum mellem de tunge, komplekse, growlede perler.

Til at starte med undrede jeg mig over, hvorfor der kun var tre numre på CD2, men den skive alene varer faktisk lidt over 35 minutter, hvilket bl.a. skyldes et langt jam-intermezzo inden sidste nummer, hvor Mikael Åkerfeldt præsenterer bandet. Det er dog faktisk det eneste sted på albummet, hvor der er lidt tomgang. Ellers er der et dejligt flow i koncerten (i modsætning til Opeths live-dvd "Lamentations", hvor alenlange vandpauser spillede en næsten lige så stor rolle som musikken).

Der er langt imellem, at jeg begejstres over et livealbum. Ofte er lyden på den slags for dårlig, musikerne spiller mange fejl, og man mangler billedsiden for at få en ordentlig fornemmelse for den energiske helhed af nærheden til musikerne og musikken selv, en koncert kan være. Opeths livealbum er imidlertid en fornem undtagelse. Bandet spiller glimrende, uden fejl, man lægger mærke til, og med god intensitet, og udvalget af numre er varieret og af høj kvalitet. Det er også rart at høre, at bandets nye trommeslager Martin Axenrot ikke er en alt for pauver erstatning for Martin Lopez. Bortset fra at der er masser af andre geniale Opeth-numre end dem, der er samlet her, kunne man fristes til at beskrive "The Roundhouse Tapes" som "Greatest Hits Live". En glimrende introduktion til bandet og en god én til fester blandt ligesindede.