In Mourning - Monolith

Monolith

Genrer:Death metal, Prog metal
Spilletid:57.09

Brugervurdering: 9,5/10 baseret på 2 stemmer.

"Monolith" flakker In Mourning genremæssigt primært mellem melodisk dødsmetal og progressiv metal, hvilket giver albummet en stor musikalsk spændvidde. Der bliver desuden også plads til lidt mere doomede og melankolske passager på "Monolith", mens der vokalmæssigt på overbevisende vis veksles mellem growl, lidt hardcore-agtig vokal og ren sang. Derfor kan der også henvises til alt fra Soilwork og In Flames over Opeth til Katatonia, når man skal forsøge at beskrive, hvor In Mourning befinder sig genremæssigt.

In Mourning sværger tit til staccato-riffs og rytmisk set giver det plads til masser af detaljer, uden der dog er referencer til bands som Fear Factory, da In Mourning også satser meget på tyngden i numrene på "Monolith". På den første halvdel af "Monolith" spiller In Mourning mest med musklerne i svenskerdødsstil uden dog hverken at overraske synderligt på positiv- eller negativsiden.

Det rettes der lidt op på efter de første tre numre og for denne anmelder er "The Smoke" et af højdepunkterne med sit melankolske overtag og den næsten episke tilgang og det progressive element fungerer også bedre på dette nummer. Derudover skiller den doomede "With You Came Silence" sig markant ud, hvorimod den afsluttende 12 minutter lange "The Final Solution" ikke helt formår at ramme samme niveau som "The Smoke", men numret har stadig en række kvaliteter.

"Monolith" har bestemt sine momenter, men grundet for mange fyldnumre kan albummet overordnet ikke hæve sig væsentligt over middel, men der vises bestemt gode takter, når In Mourning begiver sig ud i det mere melankolske territorium.