Metal Church - From The Vault

From The Vault

Genre:Heavy Metal
Antal numre:16

Et hurtigt comeback

For kun lidt over et år siden udgav Metal Church et af de dårligste albums i deres lange og, i hvert fald i perioder, glorværdige karriere. Det var der mange, der ikke var enige med denne anmelder i, men at bandet måske selv var klar over det, kan man da godt få på fornemmelsen. Allerede her bare lidt over et år senere, er amerikanerne i hvert fald klar med endnu et nyt album. Eller relativt nyt i hvert fald, for titlen, From the Vault, fortæller uden omsvøb, hvad der er tale om: Udover tre helt nye numre, er der gamle B-sider, genindspilninger af egne sange og så en lille bunke coverversioner. Alt i alt er From the Vault dermed lidt af en blandet landhandel gravet frem fra Metal Church-arkiverne.

Noget nyt, noget gammelt…

De nye sange, der indleder From the Vault, er for det meste en ret vellykket tilbagevenden til bandets gamle form, og dermed længder bedre end det pauvre materiale, der dominerede Damned If You Do. Absolut en positiv overraskelse. ”Dead on the Vine” byder på klassiske thrashriffs, gang i dobbeltpedalerne og Mike Howes genkendelige rå og hæse vokal. Jovist er det velkendt stof for metalkirkegængere, men det fungerer upåklageligt. ”Above the Madness” har en forrygende guitarduel, hvor soloerne står i kø, men også nogle lækre guitarharmonier som en fin afveksling. Alt i alt viser disse sange, at Kurdt Vanderhoof & co. alligevel ikke har mistet deres touch.

Næste del af albummet består af fem ”B-sider” fra Damned-sessionerne, og igen undres man lidt. For her finder man også momenter, der er klart bedre end det meste fra sidste års skuffelse. Bedst er ”False Flag” med sit tunge groove og ligeså tunge riff og ikke mindst med et omkvæd, der fører lytteren direkte tilbage til 80’erne og bandets bedste album The Dark. På den anden side er der to instrumentalnumre, der mest lyder som noget fra et riff-tape, James Hetfield kasserede, da han var 18. Den slags er vist primært for de ekstranørdede fans.

Tredje del af albummet er coverversioner. Klart bedst er en rigtig Metal Churchificeret udgave af Nazareths 70’er-flippede ”Please Don’t Judas Me”, som de gør klart mere tung og pågående end originalen – og det klæder den gevaldigt. Deres version af en af verdens mest irriterende rocksange, ”Black Betty”, forbigår vi med tavshed. Til sidst får vi nogle komplet overflødige genindspilninger af gamle Metal Church-sange. Den eneste sang, der byder på noget, der er bare en lille smule interessant, er ”Fake Healer” (oprindeligt fra Blessing in Disguise), der har Queensrÿche-forsanger Todd La Torre med på gæstevokal. Endnu engang chokeres man over, hvor sindssygt meget den mand kan lyde som Geoff Tate. Men hans teatralske vokal sammen med Mike Howes hæse stemmebånd er da et spændende eksperiment, der ikke rammer helt ved siden af skiven. Resten af denne sidste del af albummet fremstår dog ganske overflødig.

To skridt frem og…

Og overflødig er vist nøgleordet her, for i stedet for alle turene i arkivet – en del af dem uden ret meget at byde på ­– burde Metal Church helt klart have arbejdet videre med de lovende takter fra første del af From the Vault. For her finder vi en lille håndfuld helt nye sange, som peger på, at der nok skal være en fremtid for bandet, hvis de gider. Der er tilsyneladende både et box-sæt og endnu en opsamling på vej fra amerikanerne i år, så det ser desværre ud, som om de stadigvæk mest kigger tilbage.

1. Dead on the Vine
  2. For No Reason
  3. Conductor