Meshuggah - I (Special Edition)

I (Special Edition)

Genrer:Death metal, Prog metal
Antal numre:4

I Special Edition er mest et samleobjekt til den hardcore Meshuggah-fan

Intro

Meshuggah er et progressivt dødsmetal band fra Sverige, dannet i slutning af 1980’erne. Bandet er kendt for at være opfindere af den meget populære gren af progressiv metal kaldet "djent", og har opnået stor international succes gennem årene.

Gennemgang

For ikke så længe siden valgte amerikanske Lamb of God at genudgive deres hovedværk ’As the Palaces Burn’, med ny forbedret lydkvalitet. I anledning af deres 25-års jubilæum, har svenske Meshuggah nu valgt at gøre noget i samme stil, og udgivet en genmastereret version af deres 21-minutter lange nummer "I" fra 2004. På den 45 minutter lange special edition EP, kan også findes to numre fra deres nyeste livealbum, The Ophidian Trek, samt en aldrig-før-hørt studieoptagelse fra 2003.

Lyder som Meshuggah plejer, bare længere

Med sine små 21 minutters længde er sangen "I" et ambitiøst og eksperimenterende projekt, der er en sammensætning af mange forskellige dele; fra tunge breakdowns til hurtige blastbeats, og fra proggede stykker i sjove taktarter til dystre langsomme cleanstykker.

Sangen starter ud med en halvanden minut lang intro, der består af et langt rullende trommefill, akkompagneret af guitar og bas der pumper den dybeste streng der ud af. Nummeret fortsætter herefter over i et hurtigt blastbeat, med en kraftfuld vokal.

På trods af længden af "I", er det ikke fordi sangen lyder meget anderledes end resten af Meshuggahs materiale: Den involverer råbende og lidt monotome vokaler, synkoperede guitar – og trommedele, samt hysterisk klaustrofobiske guitarleads og et instrumentalt cleanstykke hen i mod slutning. Alt i alt en rimelig ordinær Meshuggah sang bare i en lidt længere udgave. Man kan sagtens forstå Meshuggahs idé med at lave en sang som denne, og selvom de individuelle dele bliver lige langtrukne nok, er man rimelig godt underholdt hele vejen igennem. Lyden er også mærkbart bedre, end da den originalt blev udgivet for 10 år siden, og lyder næsten som om den godt kunne være blevet indspillet i 2014. Meshuggah har i interviews udtalt at de altid har været stolte over ep’en, og med dette re-release, kan det være at "I" kan blive retmæssigt anerkendt som en del af bandets diskografi.

Konklusion

Samleobjekt til den hardcore Meshuggah-fan Det andet materiale der kan findes på EP’en udover "I", er en smule overflødigt, især nummeret Pitch Black fra 2003, virker mest som bonuslækkerier til den hardcore Meshuggah-samler. De to livenumre "Bleed" og "Dancers To A Discordant System" er rigtig gode, men kan altså også findes på "The Ophidian Trek", som Meshuggah har udgivet samtidig med denne EP (anmeldelse kan findes på Heavymetal.dk). Alt i alt er I Special Edition en udmærket genudgivelse, men er dog mest beregnet til at indgå i pladesamlingen hos den trofaste Meshuggah-lytter.

1. I
  2.
Bleed (live)