Maroon - Order

Order

/ EMI · Udkom

Genrer:Metalcore, Hardcore
Spilletid:47:19

Brugervurdering: 4/10 baseret på 1 stemme.

Order er tyske Maroons femte album på 7 år, og mit første møde med metalcorebandet fra Nordhausen. På Order er der ikke meget nyt at hente i forhold til den lidt udvandede metalcorescene. Her er skrig, ren vokal, hvinende guitarer, breakdowns og hvad der ellers hører til i metalcore. Order starter med en intro og går derefter direkte over i nummeret "Erode" som er et sløjt åbningsnummer, hvis du vil høre min mening. Og det vil du jo, siden du har klikket på denne anmeldelse. Nummeret er ikke præcist energiforladt, men er heller ikke en udladning primalenergi der sparker cd’en i gang. Det er ellers noget af det som metalcorebands er gode til. At få sat gang i skidtet og fyre den max af. Og hvis man skæver til et andet tysk band i nogenlunde samme genre, Heaven Shall Burn, formår de at sparke så meget røv med nogenlunde samme virkemidler, at jeg flår trøjen af og stormer rundt i stuen i en enmands circlepit, til stor undren for kæresten, kaninen og de klagende naboer. Næste nummer, "Stay Brutal" har noget af det rigtige i sig, energimæssigt og burde efter min mening have været åbningsnummeret. Her er smæk for skillingen indtil slutningen af nummeret, hvor der bliver skruet ned for tempoet. Her bevæger vi os så over i noget andet som metalcore gør så godt, nemlig det tunge, tunge riff. Det har andre bands gjort bedre en Maroon før og det er nok ikke nogen tilfældighed at næste nummer "A New Order" dufter voldsomt af Killswitch Engage. Og her har vi et af de største problemer i metalcoren. De stramme rammer. Hvis man skal blive inden for rammerne af genren, så kommer man uvægerligt til at lyde som en hel del andre bands. Og chancen for at nogen før dig har spillet det du spiller, tidligere og bedre, er ret stor. Order er på ingen måde et dårligt album, men det er yesterdays news og det føles ikke fersk på nogen måde. Når det så er sagt, er der flere gode numre på skiven, og fans af metalcore kan sagtens nyde denne cd. Lyt blot til numre som "Leave You Scared & Broken" eller "Bleak" og nyd en udmærket omgang metalcore der ikke revolutionerer før allersidste nummer "Schatten" der bliver sunget på tysk. Det får nummeret til at skille sig ud fra mængden og det tyske sprog fungerer perfekt til denne sang. Måske skulle Maroon overveje kun at synge på tysk fremover. 6 kranier