Black Smoke

Type:EP
Genre:Hard rock
Antal numre:5

Brugervurdering: 5/10 baseret på 1 stemme.

Makværk?

Man bliver sgu lidt bekymret, når der dumper en mail ind fra et band, der hedder Mak’Vaerk: Hvor bogstaveligt skal det navn lige tages? Heldigvis husker jeg, at vi tidligere her i Detektoren – helt tilbage i 2017 – havde fat i selvsamme band, dengang i forbindelse med debutalbummet Hard Rock Rebel. Pladen fik en fin modtagelse med seks ud af ti kranier, så mon ikke også Mak’Vaerks nye ep, Black Smoke, kan et trick eller to?

En ordentlig lammer

Da vi anmeldte debutpladen for snart en evighed siden, var det med rosende ord om kvartettens rockede attitude og albummets gode produktion: De tolv numre var trods en smule forudsigelighed rå og autentiske, tilpas beskidte i lyden og fyldt med tunge guitarriffs, der svingede på den helt rigtige måde. Meget af dét kan også siges om aarhusianernes seneste udskejelser her på Black Smoke.

Den fremragende produktion er tydelig allerede på første nummer, hvor Martin Kjærs kraftfulde Gibson-guitar slår lytteren lige i fjæset. Der er fuld smæk på både lyd, energi og attitude: Trommerne hamrer bastant af sted, bassen er trukket dejligt langt frem i mikset, og frontmand Kristian slutter sig hurtigt til med sin rustne stemme. Produktionen gør god plads til alle elementer, og den skaber en varm og fyldig lyd. Lige i skabet simpelthen.

Foruden produktionen er den helt store gevinst på Black Smoke guitarist Martin Kjær: Hans arbejde er ofte voldsomt fængende og stjæler mere end én gang rampelyset. Kombineret med indsatsen fra det øvrige band resulterer det i fem rockende numre, der i Detektorens regi alle placerer sig på et pænt niveau: ”Exploring Beauty” har riffet helt i front og godt med tempo, ”13 Stars” leger en smule med forvrængning på vokalen og scorer atter point på guitarriffet. ”Born into Shadows” lægger ikke skjul på bandets inspiration fra klassisk hardrock og heavy, og ”The Grid” byder på en fin melankolsk stemning. De to sidstnævnte numre har måske ikke helt samme pondus som de tre øvrige, men hey, bandet skal jo også have noget at arbejde videre med – de fire herrer kan sagtens eksperimentere mere, tage nogle chancer og tænke lidt ud af boksen. De kan jo deres kram.

”No bullshit. No nonsense. Just get to it”

Det aarhusianske band arbejder under mantraet ”No bullshit. No nonsense. Just get to it” –  og de ord beskriver egentlig Black Smoke meget godt: Det er simpel hardrock uden så mange dikkedarer. Er du til rock af den gamle skole med riffet i centrum og en rusten vokal, går du således ikke helt galt i byen med Mak’Vaerk. Leder du derimod efter noget overraskende og genreudfordrende, er det ikke her, du skal kigge – men helt ærligt, trænger vi ikke alle sammen til et skud gedigen hardrock en gang imellem? Jeg gør i hvert fald, og Mak’Vaerk er leveringsdygtig.

1. Black Smoke
  2. The Grid
  3. Exploring Beauty