Kollapse spiller koncert ved Toldermania VII .
Kollapse - Angst

Genre:Post-metal
Antal numre:7

Kollaps, kaos og klagesang fra den nordjyske hovedstad

Mørkets mørke

Angst er som et sort hul; den kan opsluge et menneske og fortære alt omkring sig. Samme absorberende kræfter leverer aalborgensiske Kollapse med deres bud på Angst – et kompleks og potent lydkaos indsvøbt i støj og smerte.

Kvælende, krævende, krængende

Den nordjyske kvartet er et målrettet band med holdninger; de vil ikke presses ned i en aflåst genrekasse, men spiller med et åbent hjerte og åbne arme. Med Angst føres vi derfor ind i et blandingsunivers, hvor elementer fra post-metal, crust punk og noget mere melodisk smelter sammen til en mørk masse. Dette kompromisløse og til tider kaotiske udtryk gør, at albummet kræver noget af sin lytter; det er støjende, snørklet og – hvis du tillader det – hypnotiserende.

Der veksles mellem dansk og engelsk lyrik med en overvægt til den engelsksprogede side. Det er også klart her, Kollapse klarer sig bedst; det allerede meget rå lydbillede behøver ikke yderligere kant fra de hårde danske artikulationer. Tekstmæssigt er det – igen, igen – indre dæmoner, der agerer omdrejningspunkt. Dette kan virke trivielt, men gudskelov hæver Kollapse niveauet og skriver tekster med substans. Der bliver både parafraseret danske digtklassikere, henvist til psykologikoryfæet Jung og inddraget historiske termer. Man skal dog lytte godt efter, for det er dæleme svært at høre, hvad der bliver ’sunget’…

Nuvel. Pladen åbnes lige på og hårdt med ”Void” – et stærkt nummer med slæbende tempo, en lavine af beskidt guitar og hjerteskærende vokal. Succesen forsætter med ”Death of a Monotheist”, hvor tempoet skrues i vejret, og intensiteten peaker. Herefter følger en række ok numre, før vi atter rammes af et næsten pletskud: ”Nesting”. Her opbygges en betagende stemning, hvor melankoli, brutalitet og skrøbelighed går hånd i hånd.

Med Angst bringer de fire nordjyder noget nyt til bordet, der i langt overvejende grad fungerer! En stor force er, at Kollapse – på trods af den umiddelbare aggressivitet – forstår at skrue ned for intensiteten, når det kræves. Dermed får musikken plads til at ånde og leve – også selvom pladen kun varer 34 min. Stedvis taber de dog lytteren i det kaotiske univers, hvor alt sitrer og buldrer, og derfor ender knægtene på en pæn 7’er.

1. VOID
  2. DEATH OF A MONOTHEIST
  3. GUEULES CASSêES