Katatonia spiller koncert på JAILBREAK 2024.
Katatonia - Night Is the New Day

Night Is the New Day

Genrer:Prog metal, Doom metal
Spilletid:48.38

Brugervurdering: 8,3/10 baseret på 6 stemmer.

Lad os med det samme slå fast at Katatonia ikke har begået nogen ny "Discouraged Ones" og hvis det er din præmis for at vurdere det seneste Katatonia album, vil du formentlig blive skuffet. Og gudskelov for at Katatonia ikke har lavet en "Discouraged Ones - Part 2" – for det ville sgu’ da være lidt kedsommeligt, hvis bandet blot forsøgte at kopiere tidligere tiders bedrifter.

Første nummer på "Night Is the New Day", "Forsaker", fortsætter derimod, hvor "The Great Cold Distance" mere eller mindre slap. Det vil sige at det er det mere metalliske og tunge udtryk, der dyrkes på dette nummer og i lighed med tidligere værker fra Katatonia kræver sangene på albummet en del gennemlyt før de virkelig sidder i skabet. Og i min bog er "Forsaker" da også relativt hurtigt gået fra at være tæt på det gennemsnitlige til at være et rigtig stærkt nummer.

Allerede på andet nummer på "Night Is The New Day" fornemmer man at Katatonia har blødt op for det metalliske aspekt og det melankolske anstrøg får en større rolle end på forgængeren. En kvalitet der passer denne anmelder fint, skønt jeg også blev draget af den tyngde, der prægede "The Great Cold Distance". Og som helhed er "Night Is The New Day", da også en mere afdæmpet affære, der dog stadig levner plads til tunge riffs (eksempelvis "Liberation").

Det stemningsfyldte lydbillede er klart en af de største forcer ved dette album, og er på et niveau som kun få andre bands kan præstere, men man sidder stadig tilbage med et ønske om at flere numre ville skille sig mere markant ud. Markante sange der simpelthen kunne hævet niveauet til det sublime. Men selv om der ikke som sådan betrædes megen ny musikalsk territorium på "Night Is The New Day", viser Katatonia tydeligt at de stadig mestrer den melankolske metal på et niveau, der er langt over gennemsnittet. Et helstøbt og anbefalelsesværdigt album.