Ironguard - Towards Victory

Towards Victory

Genrer:Power metal, Speed metal
Spilletid:48:53

Fart OG kraft

Speed metal nåede næsten ikke engang at eksistere, før thrash-bølgerne rev metalverdenen med sig, men det bliver der i den grad gjort op med i disse år. Både ren speed og diverse fusioner, især med black metal, lever i bedste velgående qua begges fokus på attitude frem for alt. Ironguard fra Fredericia står ligeledes med den ene fod plantet på speederen, men den anden står på power metallens glorværdige slagmarker. Fuldlængdedebuten Towards Victory leverer præcis, hvad man håber på, når man ser ”speed” sidestillet med ”power”, og selvom jeg har mine kritikpunkter, er det også svært at holde hænderne langs siden.

Triumfmetal

En folkeinspireret og akustisk guitarmelodi indleder albummet på intronummeret ”Desertion”, som på trods af god stemning trækker melodien lidt længere, end den burde. Men selvom det første egentlige nummer, ”A Second Sun”, lader vente på sig, er det mere end ventetiden værd. Et fingernemt, harmoniseret guitarriff afløses af højtidelige korstemmer, førend gruppens speed-indflydelse sætter sig i førersædet. Gruppens intentioner er tydelige og prisværdige; kombinér den rå energi og attitude fra speed metal med de episke progressioner og storladne omkvæd fra power. De facto-åbneren er med fire og et halvt minut ikke et langt nummer, men gruppen får alligevel plads til et udvidet c-stykke, som foruden guitarsoloer byder på fin variation. Flot arbejde!

Sangskrivningen dykker ingenlunde, og både ”Strangers In Hell” og ”Free Again” følger op med medrivende håndværk og omkvæd af typen, man løfter næven i vejret til. Førstnævnte afveksler tempofyldt rockriffing med et inspirerende arena-refræn, som løfter næven i triumf. Sidstnævnte kombinerer klassisk Priest-riffing med et Helloween-agtigt dur-tonet omkvæd, man ubevidst kommer til at synge i tide og utide, indtil selv kæresten nynner med. Inspirationerne er til at få øje på, men bliver ingenlunde genbrugt; med andre ord føles albummet aldrig som Keeper of the Seven Keys Pt. III, så den vej behøver vi ikke gå.

Jeg kan ikke finde ud af, om det er den oprindelige sanger Niklas Heide Andersen eller afløseren Andreas Bigom (ex-Vanir), der bemander mikrofonen, men vokalen er en blandet oplevelse. Allerede første vers i ”A Second Sun” lyder som om, at vokalen kommer ind med halv luft, og den får ikke artikuleret alle tonerne eller stavelserne tydeligt. Dette problem strækker sig i større eller mindre grad til resten af sangene på albummet. Til gengæld blæser vokalen gennem omkvædene i f.eks. førnævnte ”Strangers In Hell” samt den Blind Guardian-lydende ”Wild Fire Pride”, ligesom versene i ”Storm the Walls” får en medrivende energi. Som helhed står omkvædene dog væsentligt stærkere end versene, og forskellen stammer fra vokalen.

Afslutningsvis har jeg et par kommentarer til indpakningen. Gruppen har valgt en gør-det-selv-produktion, hvilket de er sluppet godt fra. Min eneste anke er, at navnligt lilletrommen lyder en anelse flad og har problemer med at slå igennem mikset i f.eks. omkvædet i ”Sentenced”. Albummet varer knap 49 minutter, hvilket er en fin længde, der mætter lytteren uden at være trættende. Jeg anerkender desuden med taknemmelighed, at Ironguard nøjes med én powerballade og derudover holder sig til deres kernekompetence: hurtige riffs og heroiske omkvæd.

”Blandet”, ikke ”middelmådig”

Min karaktergivning antyder middelmådighed, men dette er absolut ikke min oplevelse af Towards Victory. Fra start til slut er albummet kendetegnet af glimrende speed metal-riffs, karaoke-betvingende omkvæd og en befriende sans for hastværk. Det følger, at gruppens speed/power-fusion er meget vellykket, men plettes af en svingende vokal, der gør sig bedre med power-omkvædene end speed-versene. Ironguard har skabt en god debut, som på trods af et par kritikpunkter er et essentielt soundtrack for enhver, der foretrækker at ride i kamp på en 1200cc-motorcykel.

1. Desertion
  2. A Second Sun
  3. Strangers In Hell