Iron Savior - Rise of the Hero

Rise of the Hero

Genre:Power metal

Iron Savior er et power metal band fra Tyskland dannet i 1996. I løbet af årene har de udgivet otte albums. Hvoraf de fleste er bygget op omkring en science-fiction historie. Den historie er dog ikke til stede på det ottende album, Rise Of The Hero. Det betyder dog ikke noget for albummets kvalitet.

Vi starter på en let intro, med et elektronisk feel, krydret med trommer og guitar. Derefter er vi straks videre på "Last Hero". Vi kastes direkte ud i et power metal riff, sammen med rimeligt hurtige trommer, efterfulgt af en vokal der vistnok ikke fungerer i meget andet en power metal. Sangen indeholder også en ganske veludført guitarsolo. Vi er hurtigt ovre i næste nummer, "Revenge Of The Bride". Sangen har et lidt lavere tempo end "Last Hero", men nogle mere solide trommer. Riffet er velskrevet, og det er guitarsoloen også. På nummeret fornemmer man også en tydeligere historiefortælling, end på resten af albummet. Iron Savior er generelt rigtig gode til at fortælle forskellige historier på Rise Of The Hero. De gør det ikke i så stort omfang som eksempelvis Rhapsody Of Fire, men historierne hænger bedre sammen og giver en smule mere mening. Iron Saviors historiefortælling er dog mere tydelig på nogle bestemte numre end andre. Den mest interessante ting ved Rise Of The Hero mener jeg er, at Iron Savior som sådan ikke er særlig nytænkende på albummet. De varierer deres musik ganske fint, men deres power metal er ikke ligefrem unik. Alligevel slipper de af sted med det på en måde man sjældent ser. Selvom man kan få det samme ud af næsten hvilket som helst power metal album, så sidder man alligevel med Rise Of The Hero i ørene og føler sig klar til at halshugge den nærmeste drage. Det ses specielt på "Burning Heart" og "Thunder From The Mountains", som også er anmelderens to favoritnumre fra albummet.

Konklusion

Iron Savior har lavet et album man har hørt en masse gange før, men som alligevel er utrolig fedt. De udfører de hurtige og intense sange lige så godt som de langsomme og en smule følelsesladede. De bevæger sig over hele power metal paletten, fra den stille "The Demon" over "Dragon King" til den hurtige "Thunder From The Mountains". Mange vil nok mene at Iron Savior ikke er særlig innovative, og det er de heller ikke. Men de spiller deres musik på en måde, der alligevel vil gøre Rise Of The Hero velanset blandt power metal fans.

Burning Heart viser Iron Saviors evne til at gøre standart power metal fedt. Og så er videoen også herlig.