Iron Fire - Voyage of the Damned

Voyage of the Damned

Genre:Power metal
Spilletid:64.20
Antal numre:13

Brugervurdering: 9/10 baseret på 1 stemme.

Europæisk power metal har haft et noget uheldigt ry for at være cheesy og lallegladt, men dette lader til at være igang med at ændre sig takket være ​​europæiske power metal-bands, der trækker på tungere typer af metal. Et af disse bands er københavnske Iron Fire (der egentligt må betegnes power metal-veteraner med alle de udgivelser, de efterhånden har under bæltet). Med "Voyage of the Damned", minder de os nemlig om, at der altså er "power" i "power metal".

Power metal-elementerne er der allesammen: det episke lydbillede, de store og melodiske omkvæd, den fantasy-baserede lyrik (i dette tilfælde lader konceptet til at være sci-fi baseret). Og, ja, der er keyboards og ballader på denne plade (tjek for eksempel den episke ballade "The Final Odyssey' eller titelnummeret, der er et sandt mesterværk). Det power metal-element, der mangler på denne skive er - heldigvis - cheesiness; der er stort set ingen ostede øjeblikke på skiven, og de, der er, er stadig smagfulde og bliver aldrig pinagtige. I stedet for at være sjappet til i klistret ost, er de ovennævnte power metal-elementer pakket ind i thrashy guitarer, groovy riffs, aggressive trommer, proggy skift, lejlighedsvise skæve taktarter, tunge doom-agtige passager og harsk growlen og skrigen der supplerer den centrale udtryksfulde og rene vokal ganske fint.

Iron Fire viser igen, at de er dygtige musikere. Ikke blot viser de gode sangskrivningsevner, men de viser også, at de i hvert fald kan spille på deres instrumenter. Rytmesektionen kører som smurt, og guitarsoloerne er avancerede og imponerende på alle måder. Det ved ganske simpelt, hvad de laver.

Københavnerne har ganske simpelt formået at skabe mørk, episk og ostefri power metal af høj klasse. "Voyage of the Damned" skal bestemt tjekkes ud, hvis man er til power metal med stort P.