Ihsahn - Telemark

Telemark

Genre:Progressive Black Metal
Spilletid:24:42
Antal numre:5

Urealistiske forventninger

Da selveste Vegard Sverre Tveitan, eller som vi kender ham, Ihsahn, sidste år annoncerede, at han var på vej med to EP’er, der begge ville ramme i 2020, og at den første af dem ovenikøbet ville være et skridt tilbage til klassisk Emperor, blev folk vilde! Især her på Heavymetal.dk kunne vi ikke være i os selv, da vi er ret glade for Ihsahn, hvilket kan ses på det faktum, at vi har givet hans albums ti kranier tre ud af fire gange 10! Ergo er forventningerne tårnhøje, måske endda urealistisk og urimeligt høje til Telemark!

Tilbage til rødderne… Sådan da!

Ihsahn selv beskrev Telemark som et skridt tilbage til hans oprindelige rødder. Det er også derfor, han valgte at opkalde EP’en efter det amt, han voksede op i. Der er ingen tvivl om, at manden med rullekraven og hornbrillerne er den absolut mest talentfulde af alle de mange black metalmusikere, Norge sprøjtede ud i 80’erne og 90’erne. Måske skyldes det netop, at han altid har været god til at tænke ude af boksen og ikke bare til at brænde kirker ned og myrde dem omkring sig. Det overlod han så til Faust, men nok om det!

Telemark består af tre nye Ihsahn-sange samt to covers, hvoraf det ene er noget så uventet som et Lenny Kravitz-nummer (men det kommer vi ind på senere), så faktisk er der kun 60% Ihsahn på EP’en, hvilket er en skam!

De tre numre ”Stridig”, ”Nord” og ”Telemark” føles meget som ét langt nummer. En sonisk rejse igennem Ihsahns opvækst, barndom og hjemstavn, hvor manden selv er vores guide. På et snerrende norsk fortæller han os om alle disse ting kun afbrudt af Jørgen Munkebys saxofonspil, som giver musikken et herligt jazzet og progressivt element. To ting man næppe fandt meget af i Telemark amt i 1980’erne…

Musikken er umiskendeligt Ihsahn’sk. Trods hans mange udskejelser, så har han en meget bestemt lyd, som ikke er til at tage fejl af, men af en eller anden grund, så bliver det hele lidt komisk, når der bjæffes af os på norsk. Måske er det, fordi norsk bare lyder så ufarligt. Måske er det, fordi man er vant til at høre ham på engelsk. Hvorom alting er, så fungerer det altså ikke helt.

Og nu til elefanten i rummet – de to coversange! Én ting er et Iron Maiden-cover, men Lenny fucking Kravitz?! Jeg siger ikke ét ondt ord om Lenny eller hans musikalske præstationer, men jeg kæmper virkeligt for at se den røde tråd her. Det bliver kun sværere af, at coveret ej heller er specielt godt – og her er Munkebys saxofon kun totalt i vejen desværre. Det eneste positive, jeg kan sige om det cover, er, at jeg finder det morsomt, at en af pionererne indenfor norsk black metal synger følgende strofe: ”You can't even sing or play an instrument. So you just scream instead”. Så er der coveret af Iron Maidens ”Wrathchild”, hvilket egentligt ikke er dårligt, men stadig overflødigt.

To covers fra kassen

Ah ja, Ihsahn, det måtte jo ske… Jeg ved det godt. Du så det ikke komme, og det gjorde vi heller ikke, men Telemark er altså ikke et mesterværk, som fx Ámr eller Arktis var. Det er et udmærket forsøg, og måske hvis du havde skrevet en sang mere eller udeladt de der to elendige covers, så kunne vi have snakket om det, men ak og ve, Vegard… Ak og ve!

1. Stridig
  2. Nord
  3. Telemark