The Hypothesis  - Origin

Origin

Genre:Melodisk Death Metal

Finsk melo death med et tvist af keyboard - naturligvis

Ambitiøse debutanter

Finner kan noget – noget helt særligt. Giv dem en mikrofon og en håndfuld instrumenter – heriblandt det famøse keyboard, selvfølgelig – og de laver musik. Bland dette med en (omend stor) knivspids arrigskab, og du får bands som The Hypothesis. Disse hypotetiske herrer har siden bandets dannelse i 2009 arbejdet hårdt for at etablere sig på den – i første omgang – finske musikscene, hvilket nu må siges at være lykkedes: Gutterne har vundet Wacken Metal Battle Finland, åbnet for Scar Symmetry, Swallow the Sun m.fl. samt indspillet en god slat musik – bl.a. deres første fuldlængdeskive, Origin.

Fem fæle finner på færde

Genremæssigt påstår bandet selv, at de leverer ’modern melodic death metal’, og efter at have svunget skiven et par gange i pladespilleren kan jeg ikke finde mange argumenter imod dette! De fem finske fætre formår at skabe en aldeles aggressiv lyd, der på én gang er moderne, frisk, voldsom og energisk – så energisk, at jeg næsten bliver forpustet bare af at lytte! Hertil kommer, at de udviser en fantastisk flot sans for det melodiske og rytmiske. Det er så godt som umuligt at holde hoved, hænder og fødder i ro, når hypotesedrengene brager derudad – pluspoint for det.

Som lidt spændende krydderi til denne snævre og snorlige genredefinition vil jeg dog tilføje, at gutterne gennemvæder samtlige af pladens 9 numre med symfoniske og især elektroniske elementer. Hør bare åbningsnummeret ”Shades to Escape”, hvis korpus er ren og skær elektronik – på den smagsfulde måde.

Produktionsmæssigt er der også point at hente: Kvintetten undgår – gudskelov – at falde i den triste overproduktionsfælde, hvor alt lyder poleret, tamt og impotent, men kaster derimod et ubarberet, usoigneret og brutalt lydbillede efter lytteren, hvis ører dog – trods alt – ikke efterlades blødende. Den hårfine balancegang er gennemført.

På indholdssiden er skiven domineret af en beskidt vokal, der formår at være både sprød og saftig på samme tid og stedvis akkompagneres af en lidt svagere, ren vokal, jeg dog ikke ville være foruden. Trommer og bas spiller særdeles solidt, men det er altså keyboard og guitar, der stjæler rampelyset. Overalt rammes lytteren af tunge riffs, galopperende chug-chug-rytmeguitar, melodiske harmoniseringer og soloer samt keyboardpassager af svingende kvalitet: På numrene ”Eye for an Eye” og ”Second Chance” fungerer det fantastisk, men på ”Exit” tangerer melodien altså til det direkte barnlige, og jeg kan ikke lade være at smågrine lidt.

Hypotesen holder

Jeg må sige, at dette er et band, der overrasker mig – positivt, vel at mærke – og jeg har flere gange i den forgange uge smidt skiven på af lyst frem for pligt: Vokalen brøler løs, instrumenterne buldrer af sted, produktionen er knasende sprød, og der er en fin variation i numrenes tempo og aggressivitet. Indtager jeg alligevel den sure, gamle tanterolle og sammenholder The Hypothesis med mine egne yndlinge indenfor melo death-feltet, Soilwork, har finnerne altså stadig lidt at lære fra deres svenske kollegaer, især ift. groove, kompleksitet og musiske lag.

1. Shades To Escape
  2. Leak
  3. End Of Your Days