Human Fortress - Raided Land

Raided Land

Genre:Power metal
Antal numre:13

Endnu i rundgang i den tyske Power Metal manege

Fra Hanover i Tyskland kommer her Raided Land fra Human Fortress. Human Fortress er et episk Power Metal band, der blev dannet i 1997 under navnet Timezone. Raided Land er bandets 4 full-length. Human Fortress har været en del skift igennem i line-up. Navnlig den tredje full-length, Eternal Empire, skal have fulgt en anden stil, der førte en opsplitning af bandet. På Raided Land angives bandet at gå tilbage til tidligere tiders dyder, så der skulle ikke være nogen grund til at give op her, hvis man ikke brød sig det forrige udspil fra Human Fortress.

Stilen er som nævnt episk Power Metal med middelalderlige og fantasy tematikker. Så langt er det en opskrift, der er fulgt før. Dét vender vi tilbage til.

Raided Land åbner med titelnummeret, hvor der startes med cembalo. Det virker ganske fornuftigt, og nummeret bygger på en naturlig måde frem mod et ganske effektivt episk power omkvæd. Tredje nummer, "Wasted Years", åbner også med et middelalderligt instrument, som jeg ikke kender navnet på, men igen formår Human Fortress at bygge over i et storladent Power Metal nummer på en sammenhængende måde. Denne evne til at bringe de akustiske og middelalderlige lydbilleder naturligt ind i musikken skal anerkendes. Her kan også peges på det lille instrumentale stykke "Prelude" som intro til "Pray For Salvation".

Lyden er meget traditionel Power Metal uden så mange dikkedarer. Der bruges keyboard til at underbygge det storladne. Gus Monsanto har en kraftfuld Power Metal-stemme, der i forhold til andre metal-genre er lidt i den lyse ende – altså helt som sådan en skal være i denne genre. Human Fortress’ stil kan sammenlignes med f.eks. Blind Guardian, Sonata Arctica og Kamelot.

Når jeg lytter til Raided Land, fornemmer jeg, at Human Fortress har fokuseret på storladne omkvæd og episke stemninger. Og dem er der flere rigtigt velfungerende af. Det er nok netop disse omkvæd mv., der skal bære lytteoplevelsen af Raided Land.

Der er også numre, der ikke holder niveauet, men med 12 numre fordelt på 54 minutter, kan det tilgives.

Hvad der nok er sværere at tilgive er, at der efter min smag ikke er så mange deltaljer. Bevar’s, der er lækre riffs og storladen musik, men det løfter sig for den almindelige lytter – som mig – ikke rigtig ud over, hvad der i øvrigt kan forventes inden for denne genre. Personligt synes jeg nok, at Human Fortress med fordel kunne have arbejdet mere med at lave numre, der fremstod som mere end et godt omkvæd og et fornuftigt riff.

Samlet er Raided Land en fornuftig Power Metal udgivelse med nogle gode omkvæd, der bestemt er værd at lytte til og blive i bedre humør af. Men for en, der ikke er meget dybt inde i Power Metal, er det en genre, som er godt besat af rigtig gode bands, der laver musik af meget høj klasse. I den sammenligning kommer Human Fortress til kort. Det er simpelthen for meget en gængs gang Power Metal, hvor der spilles på de sikre heste, uden at bandet rigtig er i stand til at skille sig ud fra andre gode bands i genren. Imidlertid kan det – som det ofte er – ikke udelukkes, at genrefans vil kunne flere nuancer i musikken, og man kan jo lige tjekke nedenstående video.

“Wasted Years" er en af de bedre sange på Raided Land, men bestemt ikke den bedste:

1. Raided Land 03:59
  2. Child of War 03:45