Hell Within - Asylum Of The Human Predator

Asylum Of The Human Predator

Genrer:Metalcore, Melodisk Death Metal
Spilletid:39:52

Oven på en dosis melodic power-metal, er Hell Within lige præcis det band jeg søger. Da jeg sætter første nummer, ’Godspeed to Your Deathbed’, fra deres Lifeforce Records debutalbum på for fulde drøn, er jeg tilbage i min vanlige sindstilstand.

Matt McChesneys vokal tonser ud gennem højtalerne og rammer mig lige i panden. Længe skal man lede efter en federe growler, men hans talent begrænses dog ikke her. Hans rene vokal fejler intet, men hans growl er enestående.

Overordnet set er Hell Within en samling dygtige og hårdtslående musikere, som akkompagnerer hinanden til fulde. Alle instrumenter, inklusive vokal, sættes i fokus hele tiden. Passagerne i sangene er fede, hurtige, langsomme, hårdtslående og ekstreme. Dynamikken skabes ved, at Hell Within benytter sig af effekten ved pludselig at skifte til en tung rytme, hvor man nærmest kan fornemme trommeslager, Brian Bubba Joyce, hamre foden igennem gulvet.

Hvad angår riffs er der intet i vejen. Der hvor guitarerne skal lægge sig en smule tilbage for at gøre plads til andre elementer i musikken, gøres det med stil. Guitaristerne har fart på fingrene og til tider går det så stærkt, at man næsten forventer at høre en guitarist skrige af smerte i det øjeblik, huden på hans fingre flås af og blodet sprøjter til alle sider.

Alt i alt vil jeg sige om Hell Within, at det klart er et band med en "lys" fremtid foran sige, forstået således, at de nok skal få deres globale gennembrud før eller senere. De har uden tvivl styr på, hvad de har gang i og Hell Within gør det fandeme godt. Deres navn passer perfekt til dem, da lytteren fyldes af alt det gode ved helvede – hvis et sådan findes. Horns to Hell Within!