Hatriot - Dawn Of The New Centurion

Dawn Of The New Centurion

Genre:Thrash metal

Brugervurdering: 8,3/10 baseret på 3 stemmer.

Endnu et album hvor vokalisten ødelægger det hele

Hatriot er nyere band fra USA, som spiller thrash metal. De blev dannet i 2010, og har siden da udgivet en demo og deres debutalbum. Nu er andet album Dawn Of The New Centurion, og der er stadig meget der kan arbejdes på for Hatriot (specielt vokalisten).

Vi starter ud med en intro på "My Cold Dead Hands", og vi er efter et minut ovre i meget typisk thrash metal. Derefter præsenteres vi for den efter min mening skrækkelige vokal. Musikken er dog meget intens, med solide trommer og en hurtig guitar. Thrash-kaosset fortsætter på "Your Worst Enemy", som til forveksling minder om første nummer. Det har samme elendige vokal og ganske fine trommer og guitar. Næste nummer, "The Fear Within", har derimod et mere stille approach til thrash metal. Det lykkedes dem dog ikke rigtig, og musikken minder til tider om meget blød black metal. Her er der også lidt ren vokal, som lyder noget bedre end den thrash vokal vi hører gennem hele albummet. Resten af albummet minder meget om de tre første sange.

Tempoet varierer meget lidt, så vi havner ikke på samme niveau som "The Fear Within" igen (undtagen på introen til "Dawn Of The New Centurion"), men til gengæld heller ikke oppe på "My Cold Dead Hands". Vi støder på sange som "SUPERKILLAFRAGSADISTICACTSARESOATROCIOUS", der minder mig om den film jeg forbinder allermindst med thrash metal. Vi støder også på sange som "World Funeral", der lever op til thrash metal stereotypen helt ned til mindste detalje. I løbet af albummet oplever man nogle ganske fine guitarsoloer og nogle velspillede riffs. Trommerne gør også et rigtig fint arbejde, og variere mest på albummet. De er også den største årsag til at albummet ikke får dumpekarakter. Vokalen derimod, er hovedårsagen til albummets lave karakter. Den forsøger at lyde intens og kraftfuld, men fejler groft. I stedet bliver vi nød til at lytte til en næsten-hoste, uden kraft og med mindre variation end Johan Heggs (fra Amon Amarth) growls.

Du kan lytte til et hvilket som helst thrash metal album, og få præcis det samme ud af dem, som du får ud af Dawn Of The New Centurion. Albummet lyder for mig som genbrug, og det er svært at finde noget unikt blandt de ni sange. Musisk fejler albummet dog ingenting, og med en anden vokalist kunne Hatriot faktisk blive et fint thrash metal band. Det er dog ikke tilfældet her, og vi må nøjes med at håbe på at tredje album bliver bedre.

Your Worst Enemy har en fin bassline I starten, men viser også albummets negative sider.