Halcyon Way - Conquer

Conquer

Genre:Sludge metal

Fedt tredje udspil fra det sydlige Georgia

Jeg har aldrig nogensinde hørt om Halcyon Way, før jeg fik jobbet til at anmelde pladen. Bandet blev dannet tilbage i 2001 og har to fuldlængder på bagen og er nu klar med deres tredje udspil Conquer.
Bandet spiller progressiv Metal, men i deres beskrivelse på deres Facebook-side trækker de inspirationer fra alle mulige forskellige bands, såsom Lamb Of God, Testament og Nevermore. Eftersom jeg er fan af de tre bands, så håber jeg, at det bliver en fed oplevelse.

Gennemgang

Første nummer på pladen er også titelnummeret. En trommeintro, der minder en del om ”Flattering Of Emotions” hos Death. Efter noget tid kommer hele bandet på og jeg må indrømme, at det ikke lige er min kop te. Alligevel synes jeg, at det har sine gode punkter i forhold til musikken. Trommerne er tekniske og riffene i nummeret er også virkelige gode. Vokalen er også virkelig god, både den ”klassiske” del, men der bliver også smidt et par growls ind i mixet engang i mellem. Det er alt i alt en okay fed start på pladen.

”Web Of Lies” læner sig lidt mere op af den langsomme side, som bandet har. Der bliver smidt knusende riffs i hovedet på lytteren og endnu et melodiøst omkvæd. Det når desværre ikke de samme højder, som det første nummer gjorde, men heldigvis bliver et i mellemstykket mere heavy og vi får en virkelig fed guitar solo, som så fører tilbage til omkvædet igen. Bandet har rødder i noget Power metal også, som jeg slet ikke er en fan af, men alligevel synes jeg, at Halcyon way gør det ret godt. ”Conceived In Torment” er tredje nummer og det sparker røv fra starten af, hvor det hele bliver ret hurtigt og teknisk og fede riffs. Omkvædet er højdepunktet. Som de forrige numre plejer det at være guitarsoloen i mellemstykket, som virkelig giver nummeret sit helt eget præg. Fjerde nummer på pladen er ”Home”, som starter lidt bittersødt ud og ikke lige har samme effekt som de forrige numre. Nummeret står, for mit vedkommende, ud som det svageste på pladen indtil videre. Jeg føler ikke, at nummeret har særlig meget at byde på, andet end en del gentagelse, der gør nummeret virkelig kedeligt, virkeligt hurtigt. Jeg synes godt, at bandet kunne have undværet lige dette nummer, da jeg ikke føler den samme entusiasme for dette nummer som med de andre numre.
For at snakke lidt om produktionen, kan jeg sige, at bandet har ramt pletskud. Alting er tydeligt og pladen lyder virkelig godt. Alle moderne metal bands kan tage det til sig, når de skal producere deres plade.

For at snakke om den instrumentale afdeling i bandet, så gør de det alle sammen virkelig godt og de spiller helt utrolig tight sammen. Man kan høre, at de har en god kemi i bandet – også når det kommer til sangskrivning, da pladen er fyldt med gode numre, som viser et godt eksempel på virkelig god sangskrivning. Forsanger Steve Braun bliver fuldstændig i et med musikken og viser stort potentiale til fremtiden, så man kan sige, at Halcyan Way har godt styr på deres materiale og der er ikke noget galt i den afdeling.

Ikke noget galt her

Conquer er en god plade, som er fyldt med en masse fede øjeblikke fra et band, der virkelig har en dyb passion for det, de laver. Det tog mig noget tid, virkelig at blive fanget af musikken, så jeg håber at alle sætter tid af til at lære at holde af denne plade.

1. Conquer
  2. Web Of Lies
  3. Conceived In Torment