Grave Digger - Return of the Reaper

Return of the Reaper

Genrer:Speed metal, Power metal

Velkomponeret musik med folkeskolepoesi

Intro Tyske Grave Digger blev dannet i 1980, og var et af de bands der gjorde power metal populært dengang. Nu, over 30 år senere, er de stadig aktive, og har udgivet deres femtende studiealbum, som hedder Return Of The Reaper. Energi mangler de ikke, men jeg håber virkelig ikke albummet afspejler deres lyriske niveau.

Gennemgang Vi starter på en intro, der giver det samme feel som coveret. Introen slutter, og straks begynder heftige trommer og et intenst riff på nummeret "Hell Funeral". Verset begynder, og ved første gennemlytning lyder det hele meget fedt. Stemmen passer fint til, og giver endda musikken lidt variation. Vi er hurtigt videre på et mindst lige så intenst nummer. Det hedder "Wargod", og indeholder nogenlunde de samme elementer som "Hell Funeral". Vi har et intenst riff og heftige trommer, ganske god vokal og ganske fin guitarsolo. Her begynder man også at fornemme de første tegn på elendig lyrik. Tredje nummer er mere roligt. Det hedder "Tatooed Rider", og virker en smule mere oldschool. Riffet er tungt men simpelt, trommerne er overhovedet ikke så heftige som før, og vokalen kommer virkelig til sin ret. Gennem resten af albummet kommer vi ud fra alt fra det superintense på "Resurrection Day" og "Satans Host" til det stille og rolige på "Season Of The Witch" og "Nothing To Believe". Kvaliteten holder sig på nogenlunde samme høje niveau musisk og samme lave niveau lyrisk. Mens riffsne og trommerne er bedre og mere interessante end normalt, er langt de fleste af sangene 50% omkvæd, samtidig med at flere stykker lyrik overhovedet ikke giver mening. Dele af sangteksterne virker malplaceret eller skrevet i al hast dagen før deadline. De værste eksempler er på "Resurrection Day", "Satans Host" og "Death Smiles At All Of Us". Det resulterer i at de instrumentale dele bliver rigtig godt, specielt introerne. Her er introen til "Satans Host" og til "Road Rage Killer" gode eksempler. Albummet slutter på et roligt nummer med en flot klaverintro og noget af albummets bedste skrevne tekst.

Konklusion Instrumentalt har Grave Digger forbedret sig meget siden Clash Of The Gods. Musikken er meget mere spændende at lytte til, samtidig med at de beholder den samme stil. Den er desuden rå og lyttervenlig samtidig. Lyrikken, derimod, er væsentlig forringet. På de tidligere albums gav det mening hele vejen igennem og virkede gennemarbejdet. Det kan man ikke sige her. Lyrikken på Return Of The Reaper virker forhastet og kastet sammen i en fart, sikkert i studiet lige før vokalerne skulle indspilles. Jeg ved at Grave Digger kan gøre det bedre end det. Går man ikke det mindste op i lyrik er albummet et lyt værd. Er det modsatte tilfældet skal man holde sig langt væk.

Trackliste 1. Return Of The Reaper 2. Hell Funeral 3. Wargod 4. Tattoed Rider 5. Ressurrection Day 6. Season Of The Witch 7. Road Rage Killer 8. Grave Descrator 9. Satan's Host 10. Dia De Los Muertos 11. Death Smiles At All Of Us 12. Nothing To Believe

Hell Funeral er et af de bedre numre på albummet, og et godt valg til single.