Five Dollar Justice - Filth

Type:EP
Genre:Rock
Antal numre:4

Officiel vurdering: 3/10

Du har hørt det før!

Five Dollar Justice laver en kæmpefest med både bajere og sjov og hygge om musikken. Vi andre er bare desværre ikke inviteret med. Den århusianske kvintet spiller old school rockmusik efter alle bogens regler og afviger desværre på ingen tænkelig måde fra den gængse, gennemtævede formular. EP’en Filth indeholder fire numre, som du har hørt før uden alligevel helt at have hørt dem.

Igen og igen og…

Rockmusikken er ved at være en gammel tæve efterhånden. Igennem årene har utallige bands over hele kloden givet deres besyv med, om hvad der er fed rock’n’roll. Dette har Five Dollar Justice også gjort, men der er kigget lidt for meget i verdens bagkatalog.

Lad mig lige for en god ordens skyld sige: Ingen af sangene på Filth er dårlige! Det er rockmusik efter alle kunstens regler med knasende guitarer, solide trommebeats og en forsanger med en beskidt sangstemme, som kradser godt. Det er i sig selv rigtig dejligt at lytte til, og der er ikke noget som skærer i ørene på skiven.

Den er desværre bare fyldt med samtlige floskler, som rocken nogensinde har produceret. Selvom guitaristerne leverer solide riffs, så er der intet nyt at hente. Wah-pedalen på ”Demonize” er så kraftfuld, at Kirk Hammet et sted i verden fik en slap udløsning, da den blev indspillet. Jeg var ganske kortvarigt ved at falde for den Motörhead-lignende stemning på ”Junkie Ballerina”. Men det lyspunkt, som kortvarigt kommer frem, trækker Five Dollar Justice desværre selv gardinet for: en gennemtrængende, irriterende og alt overskyggende ko-klokke ligger helt fremme i mixet næsten non-stop igennem hele sangen.

Jeg tror dog, der er formildende omstændigheder, som kan bære Five Dollar Justice fremad i fremtiden. For det første kan forsanger Thomas Wittenburgs stemme sagtens klare sig uden alle de effekter, som der pålægges hans egentlig seje vokal. Dernæst ville et mere professionelt mix gavne bandets lyd usigeligt meget. Til tider er lilletrommen på Lars Ulrichs niveau i højder, hvor den overdøver sangen, og det er samtidig ikke den mest behagelige lyd, der er fundet, hvilket bestemt kunne afhjælpes i et bedre studie end det besøgte. Polering skal der i hvert fald til, hvis der skal gøres større forhåbninger om succes med Five Dollar Justice!

1. Light Me Up
  2. Demonize
  3. Junkie Ballerina