The Few Against Many   - Sot

Sot

Så har vi første udspil fra gruppen "The Few Against Many" med pladen "Sot" som har ingen mindre end Ex. Scar Symmetry Christian Älvestam i front. Ud over det har vi Patrick Gadberg på Guitar, Anders Edlund på bas, Pär Johansson backing vokal og Jani Stefanovic på trommer som bestemt ikke er nogle uerfarne herrer og for ikke at skulle sidde og skrive flere A4 sider med vil jeg undlade at remse op hvad de har været med i og hvad de ER med i af projekter. Nu har jeg aldrig været den store fan af Scar Symmetry og Solution .45 er heller ikke lige min kop the, så jeg havde mine fordomme inden denne anmeldelse. På Sot hører vi en gang svensk death metal, med en twist af klassiske instrumenter og keyboard på. Og når jeg siger klassiske instrumenter i stedet for klassisk musik, er det fordi de har inkorporeret det i musikken, så de er blevet en del af musikken, i stede for lægge det som en baggrundsstemning eller som mellemstykker hvor den klassiske næsten kan bære sig selv. Jeg må sige den krævede nogle gennemlytninger fra min side, før den groede helt fast på mig. Men da jeg først havde hørt det nogle gange syntes jeg faktisk det meste af det er helt ok, men keyboardet har jeg altså ikke helt vænnet mig til endnu efter mange gennemlytninger. Det er dygtige og erfarne musikere vi har med at gøre og en god produktion så der kan man ikke sætte en finger på noget. Det er mere den måde de klassiske instrumenter og keyboardet er brugt på som ind i mellem trækker det her album ned. Men det største minus er efter min mening keyboardet som ind i mellem næsten ødelægger det hele. F.eks. på nummeret "Skapelsens Sorti" som starter op med et keyboard hvor jeg ikke kunne lade være at tænke på "Europe – Final Countdown" hvorefter det faktisk bliver at af pladens bedste numre efter min mening. Heldigvis er det kun kortere passager så det ødelægger ikke hele albummet. Der er 8 numre på denne plade og de 6 af dem er på svensk, hvor de 2 sidste er på engelsk og jeg syntes ikke det gør noget hverken godt eller dårligt. Hvis jeg skal fremhæve nogle numre bliver det helt klart "Bränd Mark" men også "Blod", "Skapelsens Sorti" og "One With The Shadow" Alt i alt et ok udspil som lige kan snige sig op på 7 kranier.