Enslaved - Return To Yggdrasil - Live In Bergen

Return To Yggdrasil - Live In Bergen

Type:DVD
Genrer:Black metal, Viking metal
Antal numre:0

Enslaved's første dvd har jeg desværre ikke set, men bandets nye er i hvert fald interessant for fans af bandet og andet vikingegodtfolk. Igen er hovedpunktet af dvd’en en livekoncert der her er fra bandets optræden i Bergen. Sjovt nok er det ikke i en hvilken som helst lille fedtet klub men i selveste Teatergarasjen hvor bandet gæstede under Bergenfest. Det ser godt nok lidt sjovt ud med Enslaved på en scene der kunne se ud som om der skulle holdes Melodi Grand Prix om ti minutter, men imponerende er den da. Musikalsk bliver vi budt på et potpourri af bandets diskografi med "Bounded By Allegiance", "Ascension", "Lunar Force", "Jotunblod" og "Return To Yggdrasill" der bliver leveret med præcision og spilleglæde og især den nye trommeslager Cato (nej, ikke han fra den lyserøde panter) der virkelig kan røre gryderne så det skummer. Desuden er billedet af den fineste kaliber især når man tænker på hvad et band som Enslaved har råd til, er det fantastisk så flot det er blevet. Samme kan man ikke sige om ekstramaterialet der består af en dokumentation som bandet har lavet på deres seneste, hvilket jo gør det lidt forståeligt. Det samme kan man nu ikke sige om sprogbruget i denne, med mindre man er helt op på dupperne med det norske, jeg sad i hvert fald mange gange og spurgte mig selv, hvad i helvede de grinede sådan for, hvilket nok skyldtes at jeg ikke fattede en bjælde af hvad der blev sagt. Bedre er det dog i interviewet hvor der bliver snakket engelsk hvilket nok skulle glæde en del af vores europæiske broderfolk, der nok vil stille en del af de samme spørgsmål som jeg. Til sidst kan man så glæde sine øjne og ører med den flotte video til "Isa" fra selv samme plade, der er lavet i de norske fjelde, hvilket er med til at understrege den monumentale stemning fra sangen. "Return To Yggdrasill" er nok kun en dvd der vil interessere Enslaved fans, men disse vil så sandelig heller ikke blive skuffet.