The Day of the Beast - Indisputably Carnivorous

Indisputably Carnivorous

Genrer:Blackened Death Metal, Blackened thrash

Brugervurdering: 8,5/10 baseret på 2 stemmer.

Av for satan, min stakkels nakke…

Nye stjerner fra kunstnernes epicenter

Alabama Thunderpussy, Gwar, Municipal Waste og selvfølgelig Lamb of God er de bands, man nok primært forbinder med den amerikanske by Richmond. I det hele taget er staten Virginia mere end almindeligt leveringsdygtig, når det kommer til musikere og kunstnere generelt, og nu skal vi gøre plads til et band mere, nemlig den uhyre hårdtslående kvintet The Day of the Beast.

Gruppen blev dannet i 2006 og udgav i al ubemærkethed deres første langspiller et par år senere. Et par plader mere fulgte senere hen, men nu har de skrevet kontrakt med ingen ringere end Prosthetic Records, som har larmet en del omkring gruppens nyeste plade, Indisputably Carnivorous. Og det forstår man godt.

Fjerde gang er lykkens gang

The Day of the Beast spiller en god gammeldags blanding af death og thrash, og så er de heller ikke blege for at krydre det med en masse black-elementer. Albummet Indisputably Carnivorous er baseret på horror-romanen The Wells of Hell af Graham Masterton og er præget af hurtigt tempo, frådende vokal, bundsolide riffs og lækre instrumentale mellemstykker af den fineste slags. Okay, alle de ting lyder måske ikke som den store soniske revolution, men de fem herrer i The Day of the Beast er fænomenalt dygtige og har fået skabt en plade, der er ualmindeligt solid og vellydende.

Efter åbningsnummeret, det skønne “Corruptor/Infestor”, kører bandet derudad med 666 i timen. Når man kommer til pladens fjerde skæring, den lidt cheesy “Enter the Witch House”, er man godt smadret i nakkemusklerne og yderst tilfreds med de brutale toner, der rammer en som et godstog. Men man savner også lidt variation. Bevares, energien og kompositionerne fejler bestemt ikke noget, men det samme høje tempo samt frontmand Steve Harris’ lidt ensformige vokal bliver en anelse trivielt, som pladen skrider frem. Meget bedre bliver det ikke med de lidt jævne numre “Annihilation Prayer (Shallow Be Thy Graves)” og “Venomous Procession”, der følger efter, men så skal jeg ellers love for, der sker noget på pladens sidste fire numre. Her bydes man på noget af den fedeste blackened death/thrash, der er lavet i årevis. Hør bare “Black Forms Materialize” og ikke mindst “Judas in Hell Be Proud”, hvor The Day of the Beast snildt kan lægge arm med både God Dethroned og The Crown på deres gode dage. Det er forbandet godt!

Når enden er god…

Et par intetsigende numre og lidt ensformighed i løbet af pladens fem-seks første numre er desværre nødt til at trække lidt ned i den samlede karakter. Især når albummet kun tæller ti numre. Men sidder man og lytter til Indisputably Carnivorous fra den ene ende til den anden, som jeg gjorde ved første gennemlytning, så frygt ej, hvis kedsomheden sætter ind halvvejs inde. Anden halvdel af pladen er nemlig så hamrende potent, højenergisk og hårdtslående, at man næsten glemmer de passager, der ‘kun’ er almindeligt fede. Men alt i alt skal der lyde en stor anbefaling herfra, og føj, hvor jeg håber, at bandet kommer et smut forbi Dannevang i nærmeste fremtid.

1. Corruptor_Infestor
  2. Disturbing Roars at Twilight
  3. Indisputably Carnivorous