Burning Witches - Burning Witches

Burning Witches

Stenhårde tøser blæser heavy-guderne omkuld!

Indrømmet: Jeg elsker, når kvinder viser, at heavy metal ikke kun er for hårde fyre. Bands som Crystal Viper, Savage Master og andre har vundet min gunst, men disse bands består jo både af kvinder og mænd! Burning Witches, derimod, består af fem stenhårde quinder, der med deres debutalbum her viser alt og alle, hvor heavy metal-skabet skal stå! Bandet stormer ud af starthullerne med nummeret ”Black Widow”, som er helt ovre i speed metal-territoriet, hvad angår fart og brutalitet. Derfra udvikler festen sig i ét væk. Nummer to på skiven er nummeret ”Burning Witches”, som hands down er det bedste heavy metal-nummer, jeg har hørt i lang tid. Omkvædet med dobbeltvokal er så fedt, at jeg får kriblekrableskind og ståpels op og ned ad armene, hver gang det strømmer ud af højtalerne!

Den dybe tallerken er det ikke, men…

… for ind i et meget varmt sted, hvor har dette band bare ramt bull’s eye! Numrene er, alle som et, fængende, som når de helt store i genren ruller sig ud. Fantastiske, powerfulde riffs, der bringer mindelser om Judas Priest, Iron Maiden, Sanctuary og andre af dem, vi alle sammen kender. Priest bliver i øvrigt hædret med et cover af ”Jawbreaker” sidst på skiven. Burning Witches blev først dannet i 2015 med gode gamle Schmier fra Destruction som samarbejdspartner, og inspirationer fra nyere Destruction og Schmiers heavy metal-bands Headhunter og Pänzer er også hørbare. Schmier har også haft en finger med i spillet som co-producer sammen med V.O. Pulver i Little Creek-studiet. Det er der kommet en klar, men stadig dejligt old school, lyd ud af, som understøtter Burning Witches’ musik perfekt!

In the end…

… må jeg bare erkende, at dette er en fuldfed heavy metal-/speed metal-skive, som jeg skal rode længe i hukommelsen for at finde en anden skive, der har matchet. Den er absolut i feltet af favoritter, når årets skive skal kåres i mit lille univers. Og således vil jeg afslutte anmeldelsen… Eller hov, læg mærke til, at jeg kom igennem denne anmeldelse uden at nævne, at bandbillederne indeholder en god portion eye candy… Ahhh, pokkers, så gjorde jeg det alligevel!

1. Black Widow
  2. Burning Witches
  3. Bloody Rose