The Black Dahlia Murder spiller koncert på Wacken Open Air 2024.
The Black Dahlia Murder - Unhallowed

Unhallowed

Genrer:Melodisk Death Metal, Death metal
Spilletid:36:23

Så er det gået op for de amerikanske dødsmetal bands at Svenskerne er temmelig gode til det med melodier. Først i rækken er The Black Daliah Murder (navnet er efter en mordsag), som åbenbart er mega store At The Gates fans. Musikken kan i hvert fald beskrives som 75 % At The Gates, 15 % Dissection og 10 % Florida Død. Men bandets amerikanske baggrund hjælper bandet så meget, at de ikke går under som de fleste andre kopister. Den lille sjat amerikaner død der er i musikken, har nemlig den virkning at bandet virker en del hårdere end de fleste. Og selvom riffs’ene for det meste følger en melodisk skala, så gør resten af bandet sit til at det hele ikke bliver alt for pænt. Især forsanger Trevor Strnad lyder nemlig ikke som den typiske svenske skrigehals, hans stil ligger mere op ad Grind bands med hans mellem skrigende og growlende vokal. Deri ligger også for mig det eneste svage ved Unhallowed, vokalen går nemlig for tit hen og bliver en del kedelig selvom manden veksler mellem de to toner, hans stemme besidder bare ikke (endnu?) den nødvendige udstråling til at virke fængende. Desuden kunne produktionen godt have brugt lidt mere bund, da de tunge passager ikke rigtig opnår den ønskede effekt. Men eftersom dette er bandets debut kan jeg godt tænke mig at der på den næste er sket betydelige fremskridt, hos de blå gule Amerikanere.