Bersærk - SOL

SOL

Genre:Stoner metal

Det hele røg i vasken

Hvis Bersærk i løbet af dette års coronanedlukning i nedtrykt sindstilstand havde sat sig over i et hjørne for at græde og/eller surmule, havde det været ganske forståeligt. Få danske bands havde en sommer som dem at se frem til: Copenhell-, Roskilde-, Skanderborg- og Fanø-festivalerne og samlet set mere end 20 koncerter –  det er faktisk næsten ikke til at holde ud at tænke på, at det hele røg i vasken! Men i stedet for at klynke valgte hedningene fra Århus at kaste al den opsparede energi og alle frustrationerne ind i deres tredje albumprojekt. Resultatet af disse anstrengelser, SOL, udkommer på fredag.

Postapokalyptisk ragnarock

Nyt i forhold til Jernbyrd fra 2018 er, at det albums producer, Jens Moss Thorsen, nu også er bassist i bandet, og at han har været med til at løfte ambitionsniveauet betragteligt, bliver man hurtigt overbevist om. Første nummer ”Verdens Ende” fungerer nemlig som et varsel om forandring, for her sker ting og sager, vi ikke har hørt før i Bersærker-universet: Pink Floyd’ske lydeffekter og en gennemført beskidt bas supplerer Casper Popps forvrængede vokal, der, bogstaveligt talt, forfører og forblænder. Men samtidig er det Bersærk, som vi kender dem, blandt andet med et tungt Josh Homme-riff, hvor der igen ikke er langt fra Californiens ørken til den jyske hede. Der er en stemning af opbrud og ragnarok på dette nummer, og den fornemmelse forlader efterfølgende aldrig SOL. Det gør det høje ambitionsniveau heller ikke.

”Balders Bål” med sit omkvæd om ’ulven iblandt os’ er en uforskammet ørehænger. Det vidste vi jo faktisk godt, for allerede tilbage i februar i år, inden verden atter en gang gik af lave, bragte netop den single stor begejstring blandt publikummet til When Copenhell Freezes Over i Pumpehuset. Men Bersærk er slet ikke færdige med os endnu. På ”Blodmåne” går alt det, SOL byder på, op i en højere enhed. Tonstunge riffs, et højtsvævende omkvæd, trommer, der enkelt, men effektivt driver det hele frem, og så en bas, der er sendt igennem jeg-ved-ikke-hvad af syrede effektpedaler. Et gennemført genialt nummer og et blandt mange højdepunkter på dette forrygende album. ”Kæmp!” er et af de få op-tempo numre og kunne godt gå hen at blive en livefavorit på et eller andet tidspunkt. Og scenen er som bekendt der, hvor Bersærk for alvor skal opleves.

I vores dugfriske interview med århusianerne (del 1 finder du her) fortalte de begejstret om det postapokalyptiske koncept bag albummet, og hvordan de ønskede at kombinere et moderne/industrielt udtryk med deres favoritemne: nordisk mytologi. Det er på imponerende vis lykkedes dem at få de traditionelle Bersærker-dyder, hedningehegn med tunge stoner riffs, fede grooves og Casper Popps unikke vokal til at spille sammen med de moderne elementer i det overordnede koncept. Det burde ikke fungere, men det gør det, og endda aldeles overbevisende.

Masser af bersærkervid

Førnævnte interview med Bersærk bekræfter i øvrigt det, vi egentlig godt vidste i forvejen: Gruppen består af fire gutter, der elsker det, de laver, og elsker at have det sjovt. Men med et album som SOL kan de ikke længere skjule, at nok er de stadig ikke ligefrem modne mænd, men de er blevet både ældre og klogere, og så har de noget på hjerte. Da jeg anmeldte Afskys Ofte jeg drømmer mig død tilbage i maj i år, var jeg overbevist om, at her var med afstand årets bedste danske album. Nu er jeg ikke længere så skråsikker…

1. Verdens Ende
  2. Blod & Stål
  3. Tryk Avler Modtryk