Avantasia - Ghostlights

Ghostlights

Genrer:Power metal, Hard rock

Uhyggelig godt album med lysende talent

Når en hobby vokser sig stor

Mange musikere har små sideprojekter, men sjældent bliver de så omfattende som Tobias Sammetts Avantasia. Den tyske musiker har siden lige før årtusindskiftet arbejdet sammen med en lang række af kendte musikere og har sammen med dem lavet seks rigtig gode studiealbums. Det syvende, med titlen Ghostlights, kommer snart på gaden, og det er mindst lige så godt skruet sammen som dens forgængere.

Dygtig sangskriver og dygtige musikere

Albummet starter ud på singlen ”Mystery of the Blood Red Rose”, som minder lidt om musik af Meat Loaf. Nummeret er en rigtig ørehænger, hvilket også forklarer, hvorfor den er med i opløbet om at blive Tysklands repræsentant ved det næste Melodi Grand Prix. Det har desværre en negativ effekt ved første indtryk, for det Avantasia, undertegnede faldt for, spillede spændende musik med et farverigt og episk feel.

Disse skuffelser forsvinder dog hurtigt på næste nummer, som også er albummets længste. På ”Let The Storm Descend Upon You” tager Tobias Sammett os med på et smult eventyr sammen med Jorn Lande og vores egen Ronnie Atkins (fra Pretty Maids). Nummeret er spændende og behageligt at lytte til og har ørehængerkvaliteten fra ”Mystery of The Blood Red Rose” uden at virke som et sell-out. Desuden er guitarsoloen pokkers flot.

Disse kvaliteter er også at finde gennem resten af albummet. ”The Haunting”, hvor Dee Schnider (fra Twisted Sister) giver den gas, skaber en rigtig god atmosfære trods farten, og de mere upbeat sange som ”Babylon Vampyres” og ”Master of The Pendulum” giver en kontrast, der virker rigtig godt. Marco Hietala fra Nightwish leverer i øvrigt en rigtig fed vokal på sidstnævnte. Der er også den helt stille ”Isle of Evermore”, hvor Sharon Del Adel vokalmæssigt træder pedalen helt i bund.

Endnu en perle i rækken

Ghostlights skildrer de bedste sider af Avantasia. Numrene er velskrevne og Tobias’ samarbejde med en lang række af musikere fungerer fejlfrit. Det giver et mere varieret lydbillede og gør musikken mere spændende at lytte til. Selvom forgængeren har et mere episk feel, er Ghostlights mere farverig i sit udtryk, hvilket viser, at Tobias Sammett er i stand til lidt af hvert. Det virker måske selvmodsigende taget karakteren i betragtning, men ”Mystery of A Blood Red Rose” trækker albummet lidt ned. Sangen er god, men den giver et forkert indtryk af et ellers genialt album.

Ghostlights er et album de fleste vil nyde og kommer ikke herfra uden en anbefaling.

1. Mystery Of A Blood Red Rose
  2. Let The Storm Descend Upon You