Artillery - Raw Live (At Copenhell)

Raw Live (At Copenhell)

Type:Live-album
Genre:Thrash metal

Brugervurdering: 6/10 baseret på 3 stemmer.

Når ét kapitel slutter …

På mange måder er Artillerys Raw Live (At Copenhell), der blev optaget på Copenhell i 2022, en helt særlig plade. Ikke kun fordi bandet i deres 42 år lange karriere hidtil kun har udgivet ét livealbum i form af One Foot in the Grave – The other one in the Trash fra 2008, men også fordi Copenhell 2022 var en af de sidste liveoptrædener for trommeslager Josua Madsen, der tragisk mistede livet i en ulykke i marts 2023. Yderligere markerer denne optagelse enden på Kræn Meier og Michael Bastholms årelange engagement som henholdsvis guitarist og vokalist hos Artillery.

Gammelt og nyt i skøn forening

Når man har med en liveplade at gøre, er det en konstant balancegang mellem at indfange øjeblikkets rå intensitet og at stå tilbage med et velproduceret og klart slutprodukt. Det er virkelig lykkedes bandet og producer Søren Andersen at indkapsle Artillerys aggression og overskud til denne optræden. Josua Madsens bragende trommer, Michael Stützer og Kræn Meiers virtuose guitarharmonier, Peter Thorslunds buldrende bas og Bastholms eminente vokal går klart igennem og giver lytteren en fornemmelse af at være til stede i øjeblikket. Med dette prægtige lineup tager bandet lytterne i hånden og fører dem gennem 11 yderst veleksekverede og veludvalgte sange fra seks af deres ti studiealbummer. Et nummer, der står i særlig erindring hos undertegnede, er åbningsnummeret “The Devil's Symphony” fra pladen X udgivet i 2021. Energien er uovertruffen, og Bastholm evner med sin alsidige vokalperformance, der rummer highpitch powermetal-skrig og aggressive growls, at løfte nummeret op på et endnu højere niveau end det, vi finder på studieudgaven. Også “In Thrash We Trust” fra samme plade oser af destruktiv vrede, og særligt samspillet mellem trommer og guitar fungerer helt perfekt. Man kan livligt forestille sig, hvordan det må have været at opleve dette spektakel live, og i bagklogskabens lys ærgre sig over, at man ikke nåede at opleve bandet i denne konstellation. Endnu et element, der gør en liveoptagelse som denne helt særlig, er, at man ikke kun kan indfange bandets energi på scenen, men også den helt specielle dynamik mellem publikum og band, der var ved denne koncert. Andre sange, der gør dette album helt unikt, er “The Face Of Fear”, hvor Bastholm improviserer: “the face of fear, we need some beer”; sammen med opfordringer til heyråb viser det bandets menneskelige side. Og endelig kan lytteren glæde sig over “Bombfood” fra By Inheritance udgivet i 1990, der kun sjældent har været en del af Artillerys liverepertoire.

… begynder et nyt

På trods af en del lineupskift i den seneste tid er Artillery et band, der bevarer sin integritet og fungerer rent lydmæssigt i alle konstellationer. Den ændring, der i forhold til et livesæt nok kommer til at påvirke lyden allermest, er udskiftningen i besætningen på vokalfronten. Det er som sagt Michael Bastholm, der er med på indeværende plade, men hans efterfølger, Søren Adamsen, der var vendt tilbage til bandet efter 11 års pause, gjorde det virkelig også flot på Jailbreak 2023. Det var dog ikke enden på historien, for på Metalized Tour 2024 med Manticora, Demolizer og Exelerate kan vi se frem til et Artillery frontet af Martin Steene, der også er kendt som forsanger hos bandet Iron Fire, og han er jo også en formidabel vokalist. Men når det kommer til Raw Live (At Copenhell), så står det slet ikke til diskussion, at albummet er en værdig hyldest til Josua Madsens kunstneriske eftermæle og et livealbum, som det faktisk kan betale sig at investere i.

1. The Devil's Symphony
  2. By Inheritance
  3. Turn Up The Rage