Artillery - Legions

Legions

Genre:Thrash metal
Spilletid:54.51

Brugervurdering: 9,5/10 baseret på 2 stemmer.

Artillery er tilbage - Med nye kræfter, masser af energi og et kanon album! Der er for lang tid til jul - Så giv jer selv en før-julegave, og se at få fat i Legions!

De danske Thrash-legender, Artillery, har været on/off på banen siden 1982. Mange af os husker nok især albummet, By Inheritance, der udkom i 1990 og som lynhurtigt opnåede "kult-status". Artillery formåede dengang at blæse folk bagover med deres enestående lyd – Thrash med et skud spicy Østen-Sound og så selvfølgelig Flemming Rönsdorf's specielle, skingre vokal.

Udover Stützer brødrene, Michael og Morten, der har været med fra starten, består Artillery i dag af Peter Thorslund, der har været med siden 1988, Josua Madsen(Ex-Club Hell m.fl.) og Michael Bastholm Dahl (Ripe), der begge har været med siden 2012.

Her i slutningen af november udkom Artillery's syvende Studie-Album, Legions, hvor det er Michael Bastholm Dahl der fører ordet – Og dette gør han helt suverænt! Der er en kraft i Dahl's vokal, der klæder Artillery super godt, og han giver den så meget gas! Flemming Rönsdorf's vokal var i tidernes morgen en stor del af Artillery's "genkendelighed", men Michael Bastholm Dahl beviser på Legions virkelig, at han har hvad der skal til - og mere til - for at stå stærk i front for Artillery.

Legions består af 10 numre, og albummet skydes godt i gang med nummeret "Chill My Bones", der emmer af energi og power, hvilket i øvrigt går igen hele vejen gennem albummet. Selvfølgelig er der også en intro, der lige slår fast at Artillery stadig har et let tag i "Østen-inspirationerne". Alle ti numre på Legions er catchy og iørefaldende, og flere af numrene hæfter sig ret hurtigt fast på hukommelsen – Som bl.a. "Chill My Bones", "Doctor Evil", "Wardrum Heartbeat" eller titelnummeret, "Legions Of Artillery" (Tja, faktisk kunne jeg nævne alle 10 numre). Én ting er, at Dahl's vokal passer fantastisk ind – En anden ting er, at instrumenter og vokal harmonerer til ud i fingerspidserne! Det andet nye medlem af Artillery, Josua Madsen, markerer sig super ved trommerne, der i selskab med Peter Thorslund på bas, lægger en god solid bund for Morten og Michael Stützer's guitarer. Brødrene leger sig, som de plejer, gennem numrene med sikre og tekniske riffs og både sprøde og hidsige soloer. Som nævnt, er der en rigtig god energi hele vejen igennem – De fleste numre er up-tempo, men selvom f.eks. nummeret "Global Flatrate" er bygget op i et langsommere ballade-agtigt tempo, oser det af energi og "eksplosioner lige om hjørnet". Legions er indspillet i Medley Studios, i samarbejde med producer Søren Adamsen. Der er kræset om produktionen, og albummet har en virkelig lækker, nærmest blød og fyldig lyd, samtidig med at det oser af power og energi. Legions er udgivet via Metal Blade Records.

Legions er et lækkert, velproduceret album, der er præget af harmoni og energi. Der er intet at sætte en finger på, og der er ingen tvivl om, at albummet vil begejstre de fleste og mon ikke det vil genoplive mange rustne Artillery-Fans?! Alt i alt virker det som om Artillery atter har fået fodfæste, og man kan kun håbe, at den nuværende besætning forbliver som den er, langt ud i fremtiden!

Du kan opleve Artillery live i Amager Bio den 5. december 2013 sammen med Pretty Maids!

Tag et lyt til første nummer fra albummet; Chill My Bones!