Wuthering Heights - Far From The Madding Crowd

Far From The Madding Crowd

/ Locomotive Music · Udkom

Spilletid:61:11

Brugervurdering: 9,7/10 baseret på 3 stemmer.

Det er da helt utroligt som jeg åbenbart bliver ved med at rende ind i den svenske sanger Patrick Johansson's pladeudgydelser. En mand som jeg indtil for blot få måneder siden intet kendskab havde til, men jeg skal da love for at han får gjort opmærksom på sig selv for tiden. Først med de svenske Astral Doors, siden Richard Andersson's Space Odyssey, og nu danske Wuthering Heights, hvor han har overtaget mikrofonen fra sin landsfælle Kristian "Krille" Andrén (ex-Fifth Reason, Tad Morose og Memento Mori). Og det er mig en fryd at kunne konstatere at han atter har gjort et flot stykke arbejde med sin rå og melodiske røst, der til fulde klæder Wuthering Heights' komplekse og eventyrlystne musik. Han kan altså et par ting med sin stemme, og netop på denne plade udfolder han sig rigtigt. Jeg er virkelig imponeret over bandets samlede bedrifter på "Far From The Madding Crowd", der oser behageligt langt væk af international klasse, og dermed giver klare associationer til genrens store navne udi symfonisk metal. Bandets ankermand og guitarist Erik Ravn har et sjældent set (i hvert fald på dansk jord) talent for at skrue velkomponeret storslået og smukt metal sammen, og mindst ligeså vigtigt – evnen til at finde de rigtige folk til at udfylde de øvrige opgaver. Således er det også på sin plads at fremhæve de øvrige medlemmer i truppen for deres potente medvirken, nemlig trommetornadoen Morten Gade Sørensen (Aurora), guitarist Henrik Flyman (Evil Masquerade, Zool) samt Rune Brink på keyboard der tilsammen på fornemste vis fuldender lydbilledet. Bare hør den instrumentale knogleknuser "Bad Hobbits Die Hard", hvor der tæskes og lires så meget igennem at man sidder helt stakåndet tilbage. Produktionen er tilmed i top, men kan man forvente sig andet når manden bag knapperne er Tommy Hansen, og tidligere har været lyd ansvarlig for både Helloween, HateSphere, Pretty Maids, TNT osv. "Far From The Madding Crowd" er faretruende tæt på det perfekte, og samtlige 11 skæringer står stærke ud, så trods en spilletid på 61 minutter keder man sig ikke ét sekund. Nitallet er dermed givet med en flot fed pil opad. På grund af de mange temposkift og ting der sker i musikken, kræver den naturligvis en pæn række gennemlytninger før brikkerne falder helt på plads – men det ved fans af denne type musik selvfølgelig godt i forvejen. Jeg anbefaler dig derfor at tage en velfortjent pjækkedag, og så bruge tiden på at høre pladen på repeat med hovedtelefoner på og bare lade dig suge ind i Wuthering Heights flotte lydunivers. Med andre ord går alt op i en større helhed på dette album, der lyrisk afslutter trilogien om den ensomme vandringsmand, men selvom en epoke afsluttes kan man kun håbe på at "Far From The Madding Crowd" bliver Wutherings Heights' endelige påbegyndelse mod stjernehimmelen, og for alvor får deres navn slået fast ud til masserne.