Vision of Disorder - The Cursed Remain Cursed

The Cursed Remain Cursed

Genrer:Hardcore, Metalcore

Jeg stiftede allerede i slutningen af 90erne bekendtskab med udgivelsen "Imprint" fra Vision Of Disorder og den metalliske tilgang til hardcoren, var det der fangede mig ved Vision Of Disorder. Vision Of Disorder fik på trods af et par skiver på Roadrunner Records ikke det store gennembrud og The Cursed Remains Cursed er vel at betegne som et comeback-album (et par af medlemmerne fra Vision Of Disorder har dog husereret i Blood Simple, mens Vision Of Disorder ikke har været aktive). Derfor havde jeg da også en anelse om hvilken type skive jeg gik ind til, da The Cursed Remains Cursed blev smidt på anlægget – men trods dette formår albummet at overraske overordentlig positivt fra første færd.

Åbneren "Loveless" er en arrig omgang metallisk hardcore, som er udstyret med et genialt omkvæd, der virkelig understreger at Vision Of Disorder er i en liga over de fleste andre, der forsøger sig med samme musikalske virkemidler. "Set To Fall" er ligeledes en arrig sag, hvor kontrasten findes i den næsten Alice In Chains-agtige del af sangen, der sætter ind med efter et par minutter og senere gentages. "Blood Red Sun" er på overfladen også endnu en hårdtslående blanding af metal og hardcore, men besidder en hookline, der går rent ind første gang. I løbet af de første tre numre er det tydeligt at Vision Of Disorder virkelig mestrer det aggressive og det melodiske og krydrer det med temposkift, breaks og breakdowns.

Niveauet fra de tre sange, der sparker albummet igang, formår Vision Of Disorder ikke at fastholde gennem resten af albummet – Vision Of Disorder får dog demonstreret at de mestrer at smide mange ideer ind i deres sange uden at det bliver kaotisk, men derimod giver sangene den rette variation. Der bliver blødt lidt op i det musikalske udtryk ("Skullz Out (Rot In Pieces)") men også skruet op for intensiteten ("Annihilator") undervejs på The Cursed Remains Cursed og hver gang på overbevisende vis. Det er dog kun i momenter at Vision Of Disorder rammer helt samme høje klasse som på åbningsnumrene, men niveauet er stadig væsentligt over det gennemsnitlige (sange som "Be Up On It" og "Skullz Out (Rot In Pieces)" bør dog også nævnes som højdepunkter på albummet) – det forhindrer dog albummet i at nå helt op i den høje ende af karakterskalaen. Men The Cursed Remains Cursed får stadig en klar anbefaling med på vejen. Specielt fans af blandingen af hardcore og metal bør tjekke albummet ud.

Tracklist: 01. Loveless 02. Set to Fail 03. Blood Red Sun 04. Hard Times 05. Annihilator 06. Skullz Out (Rot in Pieces) 07. The Enemy 08. The Seventh Circle 09. New Order of Ages 10. Be Up On It 11. Heart and Soul