Stoneking - Southern Ram

Southern Ram

Genre:Hard rock

Fra stenet jam til hård rock

StoneKing er et forholdsvist nyt band på den danske musikscene. Vennerne Christian, Johnny og Peter ville egentlig bare jamme og hænge ud. De opstod som et stoner-band, men Peter Qvortrup (guitar og sangskrivning) ville mere end det. Hans ambitioner var langt højere, og med tiden kom Søren Kaspersen (keyboards) til, og de begyndte at arbejde mere seriøst. Efter lidt forskellige konstellationer kom Edmund Jacobsen (vokal) med som ny forsanger i 2018, og i starten af 2019 fik StoneKing Martin Pagaard Wolff (trommer) og Tommy Rask Hasle (bas) indenfor murene. Southern Ram er produceret og indspillet primært i øvelokalet i Esbjerg med Martin Pagaard Wolff som tekniker og er masteret i Hansen Studios af Jacob Hansen (Volbeat m.fl.).

Barren ligger højt, og ambitionerne ligeså

Edmunds vokal er helt fremme i pappet på højttaleren, der flyder det ene catchy guitarriff efter det andet, og alt er i balance. Southern Ram indeholder alt fra klassisk hard rock i sangen ”Calling on You” henover det mere bløde i ”Always” til ”Open Eyes”, der for mig lyder lidt som en blanding af lidt nyere Dizzy, Inside the Whale og en snert 90’erpop. Og det fungerer rigtig godt!

”The Highway” er en lækker tilbagelænet ballade, der som alt andet på dette album passer rigtig godt ind og lader lytteren lukke øjnene og træde ind i et roligt univers midt i alt det kaos, der ses rundt omkring os p.t. Sidste sang på albummet er ”Say Goodbye to Yesterday”, som StoneKing udgav som single i 2019 og lukker albummet med et brag.

Alle sangene er pakket lækkert ind i et lydtæppe af store korstemmer, orgel og synths, uden at det på noget tidspunkt overdøver selve budskabet – nemlig de gode kompositioner, som Peter har stået i front for. Det er ret tydeligt, at intet er tilfældigt; alt er indspillet og produceret uden at gå på kompromis. Det er en slags musikalsk luksusbuffet, hvor man ikke bruger dårlige råvarer. Det er som forloren hare, som vores mor lavede den (i mit tilfælde min far, da min mor var bedst til brasekartofler og risalamande – ikke på samme tid, skal det lige siges!), hvor sovsen er tyk af fløde og ribsgelé.

Skal jeg nævne en enkelt ting – det peberkorn, man kommer til at tygge på – så er det den heftige brug af tamburin. Den bliver lidt irriterende i mine ører og larmer lidt for meget over alt det andet.
Men udover al den snak om mad er albummet sammenfattet af ældre sange, som er blevet støvet af og har fået lidt krymmel på toppen, samt helt nye sange, som er opstået i øvelokalet i Esbjerg, hvor StoneKing har hjemme.

Corona satte bremserne i for planerne

Meningen var ifølge bandet at følge udgivelsen op med en række koncerter, men det er med stor selvfølge blevet udskudt grundet den situation, Danmark står i lige nu. Jeg glæder mig personligt til at se StoneKing ude på spillestederne rundtomkring. At de kan finde ud af at lave et album, der lyder godt fra start til slut, skal der ikke herske tvivl om, men jeg er sikker på, at musikken kommer endnu mere til sin ret, når den bliver spillet live. Southern Ram er et stærkt debutalbum fra fiskerbyen ovre i vest!

1. Get Out Of My Way
  2. Come On Home
  3. Cry My Name