Six String Slaughter - As the Continents Collide

As the Continents Collide

Genre:Death metal

Brugervurdering: 8/10 baseret på 1 stemme.

Six String Slaughter leverer et kontinentalt sammenstød på deres andet album

Six String Slaughter debuterede tilbage i 2009 med EP’en The World Slaughter, og året efter udgav de endnu en EP, The Next Slaughter. Fire år senere var de klar med deres første album, Born Unspoiled, der blev modtaget godt hos både publikum og anmeldere. Dengang blev bandet rost for at spille en enkel og hårdtslående omgang dødsmetal med enkelte referencer til thrashmetallen. Syv år efter at bandet albumdebuterede, er de igen aktuelle med pladen As the Continents Collide, og spørgsmålet er, om Six String Slaughter igen kan begejstre publikum, som de gjorde det med deres første album.

Hårdt og kompromisløst

Det umiddelbare svar er ja! Six String Slaughter har med As the Continents Collide lavet endnu et lytteværdigt dødsmetalalbum. Det enkle og hårdtslående udtryk, bandet havde på deres første album, har de valgt at beholde, men der er alligevel sket en udvikling rent musikalsk. Udtrykket er stadigvæk relativt enkelt, og udgangspunktet er dødsmetal, som vi kender den fra bands som Demonbreed eller Grave. Men inspirationen fra andre genrer som eksempelvis thrash og black metal er blevet tydeligere, hvilket klæder bandet ret godt.

Albummet åbner med nummeret “We Are Sick in Our Minds”. Et utrolig hårdt nummer, der med maskingeværstrommer og et fantastisk arbejde på bækkenerne varsler lytteren om, hvad der er i vente. Et tungt guitarriff følger den vilde intro, inden resten af bandet stemmer i og med et fedt groove for alvor sætter nummeret i gang. Den vilde intro går igen i omkvædet, hvilket giver noget genkendelighed og holder sammen på nummeret. En stærk start på albummet. Det næste track, der bør bemærkes er, ”Earth’s Sixth Mass Extinction”, der åbner med et basriff, som leder tankerne i retning af Gojira. Disse tanker bliver forstærket, da guitarerne begynder at spille samme riff. Dog ophører lighederne med Gojira, da introen slutter, og der for alvor sættes ild i nummeret. En thrashinspireret omgang dødsmetal hamrer ud af højtalerne, og det klæder bandet at holde sig til deres egen stil. En stil, der med et enkelt, hårdt og kompromisløst udtryk er blevet videreudviklet og forfinet i forhold til bandets debut. Kompositionerne er blevet bedre, og musikalsk er der lagt et lag mere på, uden at det rykker for meget ved det enkle og kompromisløse udgangspunkt.

Der er flere gode numre på As the Continents Collide, men der er også enkelte, der ikke helt rammer skiven. Et eksempel kunne være nummeret ”As the Continents Collide”. Rendyrket metalcore strømmer lytteren i møde, og nummeret virker fra start fejlplaceret. Heldigvis falder forsanger Daniel Wilkens ikke i fælden at begynde at synge med ren vokal. Nummeret rummer også en ret fed guitarsolo, hvilket klart er formildende omstændigheder i en lidt tvivlsom komposition.

Stærkt og velproduceret andet album

Six String Slaughter leverer med As the Continents Collide et stærkt og andet album, der på fin vis understreger, at dødsmetallen har det godt i Danmark. Det er fedt at følge et bands udvikling, og der har helt sikkert været en positiv udvikling i forhold til bandets debut. Kompositioner har generelt fået et nyk op, og der afsøges nye territorier, uden at der gives køb på det hårde og kompromisløse udgangspunkt, der altid har kendetegnet bandet. Albummet kendetegnes ydermere ved en stærk produktion, hvor alle får den plads, de skal, og man kan høre alt, hvad der foregår. Særligt forsangernes bidske vokal, både med growl og skrig, går krystalklart igennem, og man kan faktisk høre, hvad der synges. Det kunne mange lære af. Six String Slaughter har lavet et fedt album, der trods enkelte knap så gode numre helt sikkert er et lyt værd.

1. We Are Sick in Our Minds
  2. A Product of a Weak Design
  3. Earth's Sixth Mass Extinction