Resurrection (The Complete Collection)

Genre:Thrash
Antal numre:17

Officiel vurdering: 10/10

Brugervurdering: 10/10 baseret på 1 stemme.

Vaskeægte kultstatus fornægter sig ikke

Det kan godt være, at nyere metalfans ikke har det helt store kendskab til de amerikanske kult-thrashere fra Sindrome. Men for alle os gamle røvhuller, der har hørt, dyrket og elsket genren siden midtfirserne, bør man kende – eller i det mindste have hørt om – dem.

Sindrome lavede to legendariske demobånd: Into The Halls Of Extermination (1987) og Vault Of Inner Conscience (1991). På trods af at der for begge demoers vedkommende er tale om særdeles god og velspillet thrash af høj kvalitet, er det aldrig lykkedes bandet at opnå en pladekontrakt. Der er ikke mange fans, der fatter, hvordan det kunne undgås. Sindrome lavede måske nogle af datidens allerfedeste demoer, både hvad musik og produktion angår. Selvom de aldrig fik en pladekontrakt, så opnåede de kultstatus blandt thrash-fans verden over.

Demoerne har været udgivet på CD et hav af gange på mere eller mindre tvivlsomme bootlegs, men heldigvis sørger Century Media nu for, at de endelig, helt officielt, bliver udgivet på CD/LP.

En værdig genfødsel

Rent musikalsk så taler vi selvfølgelig om musik, der blev skrevet i løbet af 80’erne og den spæde start af 90’erne. Derfor skal man heller ikke sammenligne kvaliteten med nye bands eller nye produktioner. Den skal holdes op imod, hvad thrash var på det pågældende tidspunkt, og set i det lys er der tale om et musikalsk niveau i absolut verdensklasse. Produktionen på Resurrection (The Complete Collection) har selvfølgelig lige fået en tur i lydlaboratoriet, hvilket har gjort helheden langt bedre og mere lækker i indpakningen – uden, at det går ud over 80’er-stemningen og ’demo’-indtrykket. Man har bibeholdt den lille produktionsmæssige forskel på de to demoer, og jeg tør godt skrive under på, at numrene aldrig har lydt bedre end på denne udgivelse. Denne udgivelse er ganske enkelt en værdig genfødsel af noget musik, der allerede dengang fortjente en langt bedre skæbne.

Udover en CD/LP med de to demoer og et lækkert cover med masser af guf, såsom lidt historik om bandet, nogle fede kommentar, tekster, billeder osv., findes der en bonus-CD med 6 live-numre optaget i hjembyen Chicago tilbage i 1988. Her er kvaliteten ikke helt på toppen, men de giver et meget godt live-indtryk og er absolut værd at høre på i ny og næ. På live-skiven er der også to numre, der ikke findes på nogle af demoerne, hvilket gør, at live-CD’en ikke bare er fyld, men rent faktisk også giver mening.

Old school så det basker

For old school thrash-fans er der ingen tvivl: Denne ’kult’-skive må ganske enkelt ikke mangle i samlingen. For nyere fans kan det kun anbefales, at man tjekker dette mesterværk ud, for det er old school, så det basker, og kvaliteten er i absolut topklasse. Sindrome er et band, der har inspireret mange, og derfor hersker der ingen tvivl om, at deres kultstatus er fuldt ud fortjent. Det er helt igennem fantastisk, at disse legendariske demobånd endelig officielt udkommer på CD/LP, også selvom det måske nok er cirka 25 år for sent. Derfor er der også absolut topkarakter for denne udgivelse.

1. Into The Halls Of Extermination (CD 1 - Into The Halls Of Extermination)
  2. Rapture In Blood (CD 1 - Into The Halls Of Extermination)
  3. Precognition (CD 1 - Into The Halls Of Extermination)