Silius - Hell Awakening

Hell Awakening

Østrig goes thrash

Fra alpelandet kommer Silius med deres bud på, hvordan thrash kan lyde i 2017. Bandet er relativt nyt og blev dannet i 2013, udgav en enkelt demo i 2015, hvor de også vandt den østrigske udgave af WOA Metal Battle, og de fik lov at spille på den legendariske festival. Nu er det så blevet tid til, at bandet slipper deres debutskive, som er blevet døbt Hell Awakening. Og hvad er det så, de præsenterer os lyttere for på deres albumsdåb? Her er tale om thrash metal, tydeligvis inspireret af de gamle mestre som eksempelvis Exodus og Testament, men det helt store pejlemærke er klart den groovy thrash, som bands som Pantera var repræsentanter for. Der grooves på den store klinge fra start, med masser af riffs designet til at starte moshpits og få folk til at bange nakken af led… Og lykkes de så med det?

Grooving the night away

I det store hele fungerer Silius’ musik sgu meget fint. Der er mange gode riffs og mange parter, hvor hovedet kommer let i bevægelse – dét er jo altid en god ting! Men jeg kan ikke lade være med at sidde og tænke, at der mangler et eller andet; et eller andet, der virkelig gør, at de flår en rundt. En af tingene kunne være en stærkere vokal, for den, som Mottl leverer her, er godkendt, men heller ikke mere. Vokalen ligger et sted mellem Gerre fra Tankard og Mike fra Suicidal Tendencies, men den lyder i mine ører noget påtvunget aggressiv og mister derved megen impact. Derudover mangler bandet de der omkvæd, som bare hamrer ind i hjernebarken og adskiller numrene fra hinanden.

Godkendt debut all in all…

… er indtrykket, jeg sidder tilbage med, når de knap 44 minutter er gået. Bandet formår at lave en fin thrash-skive med nogle ganske fede riffs og et fint udtryk, men alt i alt er det ikke en skive, der kommer til at rotere mange gange hjemme i privaten. Dertil mangler den simpelthen for meget i forhold til andre nyere thrash-udgivelser. Men karrieren er skudt i gang, og er du til groovy thrash a la Pantera og Suicidal Tendencies blandet med mere Bay Area-lydende bands, kan du da gøre værre ting end at investere i Hell Awakening.

1. Seven Demons
  2. Immortalize
  3. War Planet