Silentium - Amortean

Amortean

/ VME · Udkom

Genrer:Prog metal, Symfonisk metal
Spilletid:50:25

Finske Silentium har eksisteret i flere forskellige konstellationer siden midt-halvfemserne og har udviklet sig fra et gothic / death metal-band til en mere pompøs, symfonisk lyd med klar kvindevokal (omend der er lidt effekt-growl her og der). Ved første gennemlytning forekommer blandingen på albummet "Amortean" således at ligge i forlængelse af rigtig mange andre bands så som Edenbridge, Nightwish, Within Temptation osv., men overfladen snyder: Her er også flotte, melankolske passager à la Katatonia (lyt f.eks. til "A Knife in the Back"), symfoniorkester-støttet energi i stil med Dimmu Borgir (f.eks. på åbneren "Leave the Fallen Behind") og progressive, harmonisk komplekse og episke strukturer på et nummer som "The Fallen Ones with You Tonight".

Hvor mange af symfoniorkesterstemmerne, der er ægte, er sommetider svært at høre, men de lyder meget autentiske og giver som ved de førnævnte, beslægtede bands et fedt punch til musikken, der i forvejen er bastant og præcist spillet. Produktionen er flot, på en gang pompøs og tung, og kvindevokalen, der ligger i et alt-agtigt leje, er fint leveret dog uden at være voldsomt spændende.

Bassist Matti Aikio står for de lejlighedsvise indslag af growl, der ind i mellem bryder pænheden. Om det også er ham, der står for den "rene" herrevokal, som man f.eks. hører på "My Broken Angel", ved jeg ikke. Under alle omstændigheder synger den ansvarlige falsk (i hvert fald på nævnte nummer), hvilket trækker min bedømmelse et hak nedad. Derudover synes jeg, at musikken begynder at køre lidt i harmonisk tomgang på sidste halvdel af albummet. Men alt taget i betragtning er "Amortean" bestemt et par lyt værd, hvis man er til flot orkestreret metal.