Panzer - The Fatal Command

The Fatal Command

Schmier og kompagni med runde to

At gode gamle Schmier fra navnkundige Destruction altid har haft et stort hjerte for god gammeldags heavy metal, har længe været åbenlyst, og han har udgivet flere albums i denne stil med sit band Headhunter. I 2014 slog han pjalterne sammen med Stefan Schwarzmann, som har slået på tromme for bl.a. Accept, Helloween og Running Wild, og dannede Pänzer. De fik Herman Frank fra Victory med på guitar og udgav skiven Send Them All to Hell. En ganske ferm heavy metal-skive, og nu her, næsten tre år senere, er opfølgeren på gaden. Meget er sket i Pänzer; Herman Frank er ikke længere med, men erstattet af V.O. Pulver, der har slået sine folder i bl.a. Poltergeist og Gurd. Derudover er Pontus Norgren fra Hammerfall også hevet ind i line-uppen på guitar. Der er altså tale om en gruppe af notabiliteter indenfor heavy og thrash metal, og det kan absolut høres.

Rutineret og klassisk

Det første, man lægger mærke til, når Fatal Command rammer anlægget, er, at det hele lyder meget rutineret. Der er ingen som helst slinger i valsen i de musiske udfoldelser. Lækre, powerfulde trommer, der ikke er hverken hurtige eller overdrevet tekniske, men et trommespil, der driver musikken sikkert fremad med de helt rigtigt placerede rundgange, rul på stortrommerne og så videre. Guitarerne tyrer det ene lækre melodiske riff efter det andet ud i hovedet på en, kombineret med en masse lækkert lead-arbejde, der bringer mindelser om de bands, de to guitarister kommer fra. Schmier står selvfølgelig for bassen og den vokale del på skiven, og det gør han fremragende. Han er ikke nogen stor genialitet rent vokalt, men han giver Pänzer et ordentligt skud energi med sin aggressive tilgang, hvor man i ny og næ får fornøjelsen af den knækkende stemme, som vi kender fra Destruction, og som man enten elsker eller hader. Jeg hører til kategorien ’elsker’.

Som helhed…

… er Fatal Command en fremragende skive, og hvis man er det mindste til heavy metal af den ældre skole, vil man helt sikkert begejstres. En spøjs ting for undertegnede er, at det er en skive, der næsten bliver bedre på den sidste del af skiven, hvor det lyder lidt mere thrashet end den første del. Men helt generelt er det en skive, der vil komme flittigt i rotation hos mig – også efter de sidste ord i denne anmeldelse er skrevet!

1. Satan's Hollow
  2. Fatal Command
  3. We Can Not Be Silenced