Out of This World - Out Of This World

Out Of This World

Genrer:Glam, Heavy Metal
Antal numre:13

Brugervurdering: 1/10 baseret på 1 stemme.

Der smedes, mens jernet er varmt

Savner du 80’ernes glamrock, gutternes vilde hår og svedige tanktops? Så kan du roligt finde din discman frem fra gemmerne og smække vinylen på med det nye studiealbum Out of This World. Tommy Heart (Fair Warning) og den legendariske guitarist Kee Marcello fra det svenske rockband Europe er gået sammen om at lave dette album. Ej at forglemme har legender som Ron Nevison, Ozzy Osbourne, Vince Neil og mange andre stået for at mikse albummet. Nuvel, så er det en flok af garvede og legendariske forgængere for rock og metal, som har været inde over dette album. Mon standarden så ikke er sat?

Lyden af 80’ernes oldschool glamrock

I det moment, hvor jeg lytter til vinylens første nummer, ”Twillight”, bliver jeg revet tre årtier tilbage, helt tilbage til 80’erne, og jeg føler instinktivt, at jeg træder ind i deres studie, hvor de så småt er ved at tune guitaren. ”Twillight” starter nemlig med en ”beskidt” og ikke filtreret guitartuningslyd. Lyden af arkadespil er den trolige følgesvend, vi præsenteres for, og så bryder nummeret endelig løs. Sprængfyldt med glamrock. Tempoet under hele sangen er særdeles højt, og instrumenter som keyboard, guitar og trommer buldrer elegant derudad. Skansen er sat med den gode oldschool glamrock- og rock’n’roll-stil med enkelte elementer af heavy metal, og jeg fortsætter interesseret med at lytte.

Lyden af arkadespil er en genganger, blide guitartunes tilpasset med trommer og kombineret med en mandlig skønvokal af Tommy Heart. Dette baner vejen gennem numrene. Det instrumentale tempo er kontinuerligt højt på mange af numrene, men dog, som man mindst venter det, overraskes lytteren også. For sangen ”The Warrior” er en af de første mønstrebrydere på pladen. Nummeret skydes hårdt i gang, hvor trommerne buldrer vildt igennem med guitar. Dernæst indtræder Tommy med et rigtigt rock’n’roll-skrig, og denne vildskab sætter tempoet for nummerets udfoldelse. Ved albummets ende introduceres vi også for en kærlighedssjæler, ”Only You Can Teach Me How To Love”. Nummeret fungerer som et kontrastskabende element til det ellers høje tempo, man hører på de andre numre. I omkvædet kombineres Tommy Hearts vokal med et gospelkor, og følelsen af energien fra et baggrundskor opstår.  Ligeledes opstår den samme følelse i pladens sidste nummer, ”Not Tonight”.

Out Of This World sætter gang i tanketilstrømningen. Med afsæt i bandets instrumentale tempo og opbygning flere numre igennem minder det mig om flere forskellige bands såsom Kiss, Mötley Crüe og Bon Jovi. Jeg vil vove pelsen og påstå, at Vince Neils vokal på nummeret ”Dr. Feelgood” af Mötley Crüe og Tommy Hearts vokal på nummeret ”The Warriror” minder meget om hinanden – den rå og lyse mandlige skønvokal. Smukt er det!

Sandhedens time

Nuvel, så er der blevet sat ord på mange observationer og deslige. Nu, hvor dette album er lyttet til ad flere omgange, er det ikke svært at konkludere, at de musikalske metal- og rocklegender, dels Tommy Heart og Kee Marcello, men også Ozzy Osbourne, Vince Neil og Ron Nevison, har udført et troligt og en gennemarbejdet indsats med dette album. Out Of This World holder troligt stik med glamrockgenren, heavy metal og oldschool rock‘n’roll-stil, og dette er jo i sig selv ikke skidt! Hvis man derimod skal sætte en finger på noget, så er det en skam, at det minder så meget om andre glamrockbands. Her falmer originaliteten en smule. Sagt med disse ord, er det et godt comeback.

1. Twilight
  2. Hanging On
  3. In A Million Years