Showtime, Storytime

Genrer:Symfonisk metal, Power metal
Spilletid:95.36
Antal numre:16

Noget så sjældent som et godt livealbum

Intro

Vi ved alle at i Finland huserer rigtig mange metalbands, og iblandt dem er Nightwish et af de mest kendte. De spiller symfonisk power metal, og har eksisteret siden 1996. Side dengang har de fået enorm succes verden over og spiller i dag på de helt store festivaller, deriblandt Wacken. Det er også her live-albummet Showtime, Storytime er optaget, og det er det første materiale med deres nye forsanger Floor Jansen. Hun præsterer også på et rigtig højt niveau.

Gennemgang

Jeg kan huske at jeg var til stede da albummet her blev optaget. Jeg kom lidt for sent. Jeg missede cirka halvdelen af intronummeret "Dark Chest Of Wonders", men blev så positivt overrasket da jeg nåede frem. Allerede her har albummet et stort personligt plus, da det vækker positive minder hos anmelderen. Bandet fortsætter på "Wish I Had An Angel", hvorefter man hører bassisten Marco præsentere den nye forsanger, Floor Jansen. Derefter spiller de, ligesom de to første sange var, et nummer Nightwish første forsanger, Tarja Tunuren, var med til at lave. Nummeret er "She Is My Sin", og intentionen var nok at demonstrere Floors vokal på Tarjas numre. Det slipper hun rigtig godt fra. Det samme gælder for de numre, som Anette var med til, det første værende "Ghost River". Floor fyrer numrene af utrolig tæt på lige så godt som de tidligere forsangere, hvilket efter min mening gør hende helt perfekt til Nightwish. En ting jeg normalt hader ved live-albums er alt den hujen, og den snak man som regel skal høre på fra bandmedlemmer. Det lykkedes på Showtime, Storytime Nightwish at reducere begge dele til et minimum, og det er jeg taknemmelig for. Så kan man nyde musikken, og få en ordentlig oplevelse. Det er selvfølgelig en god oplevelse i den visuelle del, men det er ikke den jeg anmelder her. Den mest interessante del af deres optræden er, at de vælger at inkludere deres instrumentalnummer "Last Of The Wilds". Jeg har ikke selv oplevet nogle bands spille et instrumentalnummer live, men her virker det rent faktisk rigtig godt. Det viser også hvad de forskellige musikere kan, og var også et hit da cden blev optaget. Bandet slutter af med "Last Ride Of The Day" og "Imaginaerum", som for mig er en rigtig god slutning, da albummet Imaginaerum. Desuden er bandet stadig virkelig energiske og viser ingen tegn på udmattelse.

Konklusion

Showtime, Storytime kan man høre at Nightwish er et meget erfarent band, der har prøvet store koncerter før. De leverer en energisk og interessant optræden, endda på lydsiden. Det virker på musikken som om at Floor Jansen har været med fra start, og hun virker også rigtig erfaren. Teknisk er der ikke noget at sætte en finger på, og så vækker albummet også gode minder hos anmelderen. Hvis en person der ikke bryder sig om live-albums generelt anbefaler et, så ved man det er godt. Det er tilfældet med Showtime, Storytime.

Storytime bringer minder frem hos dem der var til stede.

1. Dark Chest Of Wonders
  2. Wish I Had An Angel