Mantas - Death By Metal

Death By Metal

Genrer:Death metal, Death metal
Antal numre:14

Kendere vil vide, at Mantas var det band, som Chuck Schuldiners legendariske band Death udsprang fra, og, at Mantas udover Schuldiner også talte Kam Lee og Rick Rozz, der begge i sig selv er dødsmetallegender. Mantas nåede ikke at udgive noget album, inden de blev til Death, men spyttede ikke mindre end hele fem demo-udgivelser ud i 1984 - deriblandt kult-udgivelsen Death By Metal.

Materiale fra disse legendariske kult-udgivelser er nu udgivet på en opsamling, der også har fået navnet Death By Metal. Lad det være sagt med det samme: denne skive appellerer først og fremmest til fans af Chuck Schuldiner, og det er ikke produktionen og musikken, der er opsamlingens trækplaster - med mindre man er til rå produktion og primitiv ekstrem-metal. Når det så er sagt, så er selve musikken, der ligger et sted mellem brutal thrash og tidlig død, faktisk ikke dårlig, og den har bestemt en primitiv charme. Musikken fremstår med Kam Lees og Chuck Schuldiners hysteriske growls og skrig samt den dårlige produktion (og den til tider sjuskede fremførelse af numrene, hvilket skyldes de dengang unge musikeres mangel på erfaring, og at musikken er optaget live i øvelokalet på mange af numrene) ganske kaotisk og rodet, men deri ligger en stor del af charmen.

Der er en logisk forklaring på den dårlige produktion: alle numre stammer fra demobånd lavet i firserne, og dengang havde man ikke de samme teknologiske muligheder, som vi har nu om dage. Derfor kan denne udgivelse måske fremstå noget nær uudholdelig at lytte til for yngre metalfans, der er vant til vore tiders mere polerede produktion, mens de af os, der er vokset op med demobånd, burde kunne overleve den skrabede og skramlede produktion.

Mantas kaotiske dødsthrash ligger ganske vidt milevidt fra den progressive dødsmetal, der kendetegner de sidste fire Death-album, men det er bestemt interessant at kunne følge Schuldiners musikalske udvikling fra Mantas over Death til Control Denied. Er man fan af Schuldiner (og kan man leve med en 1984 demokvalitet i produktionen), så er dette en skive, man skal have fat i - det er muligvis dødsmetallens fødsel, der dokumenteres her.