Katatonia spiller koncert på JAILBREAK 2024.
Katatonia - For Funerals to Come...

For Funerals to Come...

Genre:Doom metal
Antal numre:6

Svenske Katatonia har genudgivet en af deres første EP’er fra 1995, For Funerals to Come. Foruden de fire originalnumre er der tilføjet to nye, "Black Erotica" og "Love of the Swan". Tilbage i 90’erne var Katatonia mere ovre i black, end de er i dag. Der er ret tydelig forskel på de oprindelige numre, og de to nye, der bedre kan klassificeres som doom.

Jeg er virkelig vild med Katatonia som de lød i starten af deres karriere. De laver noget virkelig fedt black metal, der holder sig til genren, men de formår stadig at have deres egen lyd. Forsanger Jonas’ growl er lige tilpas ond, og musikken er generelt meget stemningsfuld og atmosfærisk. Især intronummeret "Funeral Wedding" er virkelig et fantastisk nummer. Både de enkelte sange og albummet som helhed er meget varieret, men det skifter ofte ret pludseligt og uventet. Det giver lidt en følelse af bare at høre små bidder af noget, i stedet for en hel sang. For Funerals to Come indeholder en masse både guitar- og bassoloer, og der er ingen tvivl om, at det er dygtige musikere, der står bag.

Lydkvaliteten er super god, og det lyder absolut ikke som noget der er lavet for næsten 20 år siden. Selvom jeg synes meget bedst om de fire oprindelige numre, er det alt i at et virkelig interessant album, der helt klart fortjener et lyt.