Hour Of Penance - Regicide

Regicide

Genre:Death metal

Introduktion

Italienske Hour Of Penance giver den gas inden for den tekniske/brutale dødsmetal, og har været på banen siden 1999. Hour Of Penance er et band, der fortjener langt mere opmærksomhed end de hidtil har fået. For på trods af, at de gennem årene været på tourné med bands som Behemoth, Cannibal Corpse, Deicide, Belphegor og Nile, har de ikke rigtig formået sådan virkelig at nagle sig fast på listen over bands, der har en masse at byde på.
Det er til dags dato blevet til seks studiealbums, der har fået særdeles gode anmeldelser internationalt – det sjette album i rækken hedder Regicide og udkom 13. maj 2014.

Gennemgang

Regicide består af 13 numre, der strækker sig over i alt 50 minutter, og er produceret af Stefano Morabito i 16th Cellar Studio.
Morabito, der har lagt hånd på bandets samtlige albums, har også på Regicide gjort et rigtig godt stykke arbejde – Produktionen er skarp, men med fingeren på pulsen, hvad den rette lyd angår. Det er bl.a. trommerne, der er spot on – de kører som maskingevær, og har en snert af papkasse-lilletromme, uden at den skiller sig for meget ud. Ind imellem får guitaren også en ekstrem ”teknisk” lyd, der er ganske anderledes, men passer perfekt ind.

Albummet skydes i gang med en kort, højtidelig intro, hvorefter det går løs for fuld skrue med nummeret ”Reforging The Crowns”, der er det første fantastiske inferno af tromme- og guitarlir i højt tempo, fulgt til dørs af Paolo Pieris dybe, ondskabsfulde growl.
James Payne er svær ikke at begejstre sig for, idet han leverer de vildeste trommer – jeg måtte faktisk høre albummet en del gange før jeg kunne løsrive mig fra at suge trommegalskaben til mig, og begynde at koncentrere mig om resten… Og ja, vi er ude i teknisk death metal, så det skal jo være ”teknisk vildt”, men det er nu en gang imponerende at følge med i de ændringer og skift i takten, der sker i ekstremt højt tempo, og som manden bare mestrer!  Oveni kommer de finurlige og skæve slag, der virkelig rammer spot on, og faktisk får det til at lyde som om det er sjov og spas at svinge trommestikker – og så er det jo bare pisse fedt at trommerne er så meget i fokus.
Når dét så er sagt, så er guitarerne absolut også interessante, hvilket nok heller ikke er overraskende… Her er det Giulio Moschini og Paolo Pieri der giver den gas, og leverer de vildeste, onde guitar riffs, hvinende soloer og tekniske udskejelser. Vi kommer heller ikke her uden om et par ”Kerry King”-agtige hvin. Bl.a. på nummeret ”Sealed Into Ecstasy”, hvor vi får den legendariske lyd af langtrukken, hvinende guitar i forbindelse med en omgang total guitar madness.

På trods af, at Hour Of Penance leverer brutal og teknisk dødsmetal i højt tempo, så er det stadig med begge ben på jorden og god melodi. Ind imellem kommer der nærmest rolige momenter, som på nummeret ”Resurgence Of The Empire” og titelnummeret ”Regicide”, hvor tempoet ryger ned, der er flere breaks og bandet disker op med tunge og dybe instrumentale indspark. Der er desuden også spor af gregoriansk kor - bl.a. i mild grad i introen, ”Through The Triumphal Arch”, men også for fuld skrue på nummeret ”Sealed Into Ecstasy”, der skydes i gang med korsang i bedste munke-stil.

Konklusion

Hour Of Penance har med Regicide leveret endnu et stærkt album i rækken af udgivelser.
Hvis du kender Hour Of Penance vil der ikke være den store udvikling at spotte, men på dette plan er der næsten ikke andet at forvente, end at bandet leverer varen – og dét gør de i allerhøjeste grad!
Hvis du ikke kender bandet, men er til dødsmetal - gerne i den mere brutale ende af skalaen, højt tempo og imponerende musikalske færdigheder, så er Hour Of Penance helt klart et band som du skal tjekke ud!
Du kan jo passende kaste dig ud i det NU – smæk benene op, skru op og NYD nummeret ”Reforging The Crowns”…