Headless - Melt The Ice Away

Melt The Ice Away

Genrer:Heavy Metal, Glam

Så er der heavy fra en svunden tid, i form af et middelmådigt udspil fra Headless

Svensk sanger tilbage med endnu et projekt

Göran Edman er navnet på forsangeren i Headless og måske dette navn ringer en klokke for nogle. Personligt husker jeg ham fra Yngwie Malmsteens album Fire And Ice. Siden da har Göran Edman været med i diverse projekter, dog uden den store succes. Dette skyldes måske, at Göran besidder den klassiske heavy metal sopranstemme der, i mine øjne, er en overstået æra. Men nu giver han den kunstigt åndedræt, omgivet af 4 italienske musikere, med albummet Melt The Ice Away, der er et klassisk heavy metal, hard rock og glam rock album.

Mangel på den gode melodi

Har jeg hørt de her numre før? Det er lidt følelsen, som jeg sidder med efter første gennemlytning. Flere af numrene minder lidt om Mr. Big og så alligevel ikke, da de mangler de gode melodier og Gilberts fænomenale guitarspil. Det må også være albummets største minus, lyttes der til første nummer på pladen “So Much Of A Bore”, så lever det lidt for godt op til sin egen titel, melodien er bare ikke særlig god og Görans stemme bliver ofte for spinkel. Musikken er udmærket, med hæderlige guitarriffs, men der er bare intet nyt i det og det minder mig bare om alt det andet heavy fra slut 80’erne og op gennem 90’erne. Er dette hensigten, har Headless opnået målet med Melt The Ice Away, for lyden, produktionen og kompositionerne rammer denne genremæssige stemning, men heller ikke mere end det.

“Good Luck Resized” er et af få lyspunkter på albummet, nummeret groover virkeligt godt og så er omkvædet bare feel good/sing a long materiale, der sammen med en lækker solo, alligevel rammer mig. Resten af sangene på albummet er desværre kun ligeved og næsten, hvor “Melt The Ice Away” dog også er nævneværdigt.

Har jeg ikke mødt dig et sted før?

Melt The Ice Away tager mig tilbage i tiden og jeg mindes gode stunder i selskab med Yngwie Malmsteen, Mr. Big, Skid Row osv. Forskellen er bare, at der mangler de gode melodier og numrene til tider bliver lidt for intetsigende. Headless fanger mig aldrig rigtigt, dog med undtagelse af et nummer eller to. Musikken fejler ikke noget, musikerne spiller godt, Göran Edman gør også sit, om man så kan lide den stemme eller ej.

For kort at opsummere, så er det hørt før og melodierne er bare for dårlige, derfor bliver albummet bare middelmådigt og hurtigt ret ligegyldigt. Derfor bliver det ikke til mere en 5 kranier til denne skive.

1. So Much Of A Bore
  2. Good Luck Resized
  3. Melt The Ice Away