The Dillinger Escape Plan - Miss Machine

Miss Machine

Type:DVD
Genrer:Hardcore, Metalcore

Normalt er navnet Dillinger Escape Plan nærmest synonym for et meget højt kvalitetsniveau. Både "Calculating Infinity" og deres seneste album "Miss Machine" står for mig som to af de største metal-albums nogensinde. Og foruden deres to seneste studio-albums, så er også deres EP med fænomenet Mike Patton, af meget høj klasse. Kort sagt har DEP altid leveret varen. Første gang jeg blev den mindste smule skuffet over disse amerikanere var ved udgivelse af "Miss Machine". Selvfølgelig var jeg ikke skuffet over selve albummet som er et af mine absolutte favoritter, men derimod af den DVD som fulgte med den limiterede udgave af albummet. Den til albummet medfølgende DVD indeholdt et par live-numre i usandsynlig dårlig kvalitet samt en "Making of Miss Machine"-dokumentar som også var jævnt kedelig.

Men nu er DEP så ude med en ny DVD, og hold op hvor var jeg glad da jeg så tracklisten og opdagede at det ikke blot var en genudgivelse af den DVD som fulgte med albummet da det udkom for godt 2 år siden. Dog skulle størstedelen af begejstringen hurtigt vise at fortage sig, eftersom den nye DVD indeholdt den samme gamle "Making of…"-dokumentar, som i øvrigt bærer tydeligt præg af at være optaget af bandet selv, idet optagelserne hovedsageligt viser bandet gå rundt i studiet og prutte, bøvse og endda pisse i en kop. Bevares, pis, prutter og bøvser kan være sjove nok, men ikke lige det man forventer af en DVD med et af sine yndlingsbands. Udover førnævnte dokumentar indeholder DVD’en også tre musikvideoer, alle til sange fra "Miss Machine" albummet, en "Making The Video" til "Unretrofied", samt fem live-videoer af henholdsvis "Sunshine The Werewolf", "Panasonic Youth", "Setting Fire To Sleeping Giants", "Phone Home" og "A Perfect Design". Kvaliteten af live-videoerne må dog siges at være af langt højere kvalitet end det var tilfældet med videoer fra den DVD som fulgte med albummet. Dog med undtagelse af "Panasonic Youth", som er i så dårlig kvalitet at end ikke musikernes karakteristiske sceneshow gør den værd at se til ende.

Selv som stor DEP-fan må jeg indrømme at jeg aldrig ville give penge for at eje denne video. Det eneste der trækker op er videoerne, både de studie–, og liveoptagede. Så medmindre man ligefrem er helt fanatisk og simpelthen bare må opleve Dillinger Escape Plan live på DVD, så vil jeg råde folk til at holde fingrene fra denne udgivelse og i stedet købe yderligere 2-3 eksemplarer af hele deres bagkatalog, for det er i sandhed det DEP fortjener at blive kendte for.