Detest - 'A Moment Of Love

'A Moment Of Love

Type:EP
Genre:Death metal
Antal numre:6

Death f*cking Metal

Jeg har før anmeldt genudgivelsen af danske Detest’s debutskive ”Dorval” og har efterfølgende gået og ventet på udgivelsen af denne lille sag. Jeg var spændt på, om Detest stadig formåede at tænde mig, eftersom de har været længe væk. Det korte svar på det spørgsmål er ja, for i det øjeblik laserstrålen sender musikken ud af højtalerne, er jeg i sikker havn. Det lyder præcis, som jeg havde håbet, og Detest er bare:  Death F*cking Metal. Det lyder, som om denne plade kunne være kommet som den næste i rækken efter ”Dorval”, for musikken er som snydt ud af næsen på deres 25 år gamle debut. Det er nemt at høre, hvem der står bag riffene, for de følger lige nøjagtig den røde tråd, hovedmand John Petersen selv udstak, da han og jeg stadig havde hår på hovedet.

Blodigt groove og catchy melodier

Line up-listen på hjemmesiden metal-archives.com er lang  som et ondt år, men det virker til, at Hr. Petersen nu har fået stablet noget på banen, der forhåbentlig kan holde. Han har allieret sig med medlemmer/ex. medlemmer fra bl.a. Betrayer of Light og Spectral Mortuary, til at føre arven videre. Detest har alle dage været garanter for en ordentlig portion groove, hvor riffene bærer nummeret igennem uden at være decideret tekniske eller gumpetunge, faktisk minder det mig en del om Obituary visse steder. Samtidig vrides der vældigt melodiske riffs/underliggende temaer ind i musikken, som holder den frisk sammen med de melodiske soloer, der også arbejdes med. Lasse Lund, der står for leadguitar og vokal, skulle jeg lige vænne mig til, han er egentlig rigtig godt castet, men hans vokal er lige knap så forståelig som den gamle sanger Peters, og så benytter Lasse sig også af en skrigende vokal, ikke ulig den man kan høre Barney (Napalm Death) eller Jan-Chris fra Gorefest bruge. Det skurrede lidt i mine ører i første omgang, men efterhånden sætter den sig og bliver et rigtigt fint aktiv for bandet.

En fuldlængde tak!

Når jeg lytter til ”A Moment of Love”  så har jeg det faktisk lidt ligesom tilbage i 1992, hvor den første udgave af ”Fuck you We’re from Denmark”-opsamling udkom. Her stiftede jeg bekendtskab med en hel bunke danske death metal bands, deriblandt Detest, men også navne som Exhaust, Iconoclasm og Moratorium, og det slår mig, at Detest føles ligeså frisk, som det der kom ud dengang. Denne nye EP giver mig lidt samme følelse som hjemme på drengeværelset, og det er da pissefedt. Tænk at udgive en plade i 2019 og lyde ligeså uimponeret, som man gjorde i 1992! Det føles ganske enkelt autentisk i disse tider med post mig her og post mig der, eller overdreven  hype. Nu må de så sætte alt ind på at få en fuldlængde sat i søen, så der ikke skal bygges op fra bunden igen! Detest is BACK!

1. Nothing Haunts Me
  2. Cold Blooded Sleeper
  3. A Moment Of Love