Deathstars - The Perfect Cult

The Perfect Cult

Genre:Industrial metal
Spilletid:42.17

Brugervurdering: 7/10 baseret på 1 stemme.

Pokkers god industriel goth

Intro Deres navn er en sammentrækning af "Death metal" og "stars". Deathstars spiller dog ikke dødsmetal, men en blanding af gotisk og industriel metal. De blev dannet i Sverige i år 2000, og udgav deres debut i hjemlandet i 2002. Året efter fik Nuclear Blast øje på dem, og debuten kunne derefter fås i hele Europa. De har siden da varme op for navne som Korn og Rammstein, og nu er de nået til deres fjerde album. Det hedder The Perfect Cult, og er et godt eksempel på hvor langt bandet er nået.

Gennemgang Vi starter ud på "Explode", som introduceres stille og roligt, hvorefter den hurtigt bygger op til første vers. Selve sangen er forholdsvis simpel. I versene er der mest fokus på bassen, mens keyboard og guitar kommer snigende op til omkvædet. Omkvædet er solid god industrial, mens forsangerens sprøde stemme løfter det hele en tak mere. Der er også et stille stykke, hvor vokalen mod forventning fungerer godt. Andet nummer er der lidt mere gang i, og der er lidt mere fokus på keyboardet. Det hedder "Fire Galore", og er bygget op nogenlunde ligesom nummeret før. Der er her mere fokus på keyboardet og guitaren, hvilket også fungerer godt sammen med forsangerens vokal. Tredje nummer er albummets single "All The Devils Toys". Det er mere afslappet, men samtidig fast og med let tekst. Der er endnu mere fokus på keyboardet, og forsangerens vokal fungerer endnu bedre med musikken end tidligere. Specielt på omkvædet går det op i en højere enhed. Nummeret runder fint af, og vi er hurtigt videre. Tempoet i resten af albummet varierer ikke så meget. Udtrykket varierer dog en del, fra den flotte "Ghost Reviver" til den tunge "Bodies". Gennem hele albummet er musikken professionelt udført, og der er en god balance mellem alle instrumenterne. Det der virkelig skiller sig ud er vokalen. Den er fantastisk sprød og meget unik, hvilket musikerne godt ved og forstår at bruge. Og det kan høres i musikken. Albummet slutter af på det meget atmosfæriske nummer "Noise Cuts". Nummeret er en god måde at slutte af på, da det er ganske roligt, men aldrig når at blive kedeligt. Nummeret beviser også at forsangerens vokal fungerer godt til alle hastigheder, og beviser også hvor meget Death Stars kan.

Konklusion The Perfect Cult er et rigtig veludført album. Deathstars viser at de kan meget mere end jeg troede, og de gør det super fedt. Musikken er godt nok ikke vildt energisk og til tider lidt ensformet, men den er catchy på en måde der alligevel får en til at headbange med. Det mest imponerende synes jeg er vokalen, som er unik, dejligt sprød og behagelig at høre på. Desuden forstår musikerene at bruge den unikke vokal, hvilket løfter musikken en del. Fans af industriel metal bliver i hvert fald ikke skuffede, og The Perfect Cult er et godt sted at starte hvis man vil udforske subgenren.

Trackliste 1. Explode 2. Fire Galore 3. All The Devil's Toys 4. Ghost Reviver 5. The Perfect Cult 6. Asphalt Wings 7. Bodies 8. Temple Of The Insects 9. Track, Crush & Prevail 10. Noise Cuts

All The Devils Toys er albummets single, og demonstrerer hvor veludført albummet er.