A Dawn to Fear

Genre:Post-metal
Spilletid:01:19:06

Officiel vurdering: 10/10

Brugervurdering: 10/10 baseret på 1 stemme.

Svensk opvisning i post-metal

For denne skribent betød det starten på en mindre depression, at det ikke lykkedes os at anmelde svenske Cult of Luna’s fantastiske album A Dawn to Fear, men det kan vi nu omsider råde bod på. Cult of Luna har i snart 20 år været et af de mest toneangivende post-metalbands. De er stærkt inspireret af Neurosis og Isis, men har for længst udviklet deres helt eget udtryk. Det har de så formået at både forfine og brede ud i 2010’erne med flere suveræne albums, men her sidst i 2019 kom så højdepunktet.

A Dawn to Fear indeholder otte sange fordelt på 80 minutter, som jeg ikke længere tøver med at kalde for det ypperste, bandet nogensinde har præsteret. En time og 20 minutter er lidt af en mundfuld, og det tager mange gennemlyt at kapere det hele. Men giv det tid og du vil opdage hypnotiserende, dragende riffs der suppleres med Thomas Hedlunds skizofrene trommer og Johannes Perssons desperate vokal. Albummets gennemgående skandinaviske "sørgmodighed" afløses med jævne mellemrum af insisterende raseri, altid lige inden man når at blive suget helt ned i mismodighedens morads.

Det giver ikke meget mening at fremhæve enkelte sange på et album, der med en fortærsket kliché føles som en lang, emotionel rejse. Men lyt eventuelt til pladens sidste nummer, "The Fall", der indeholder alt, hvad der gør A Dawn To Fear til en nyklassiker. En smuk atmosfærisk intro glider over i let melankolsk guitar. Langsomt bygges intensiteten op, og flere forskellige riffs væves ind og ud gennem den 15 miutter lange sang, der altid er i bevægelse og aldrig føles langtrukken. En yderst passende beskrivelse af både sang og album, der er en stensikker 10’er. Verdensklasse.

1. The Silent Man (10:36)
  2. Lay Your Head to Rest (06:23)
  3. A Dawn to Fear (08:53)